Ny pakke-løsning | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Modtageren af pakken hænger tasken over døren, lukker døren og tager hjemmefra. Foto: PakSafe
Tasken kan uden nøgle åbnes af chaufføren
Når pakken er kommet ned i tasken, lukkes den og er dermed låst

Ny pakke-løsning

En taske på døren fra PakSafe skal sikre, at mange pakke-chauffører ikke kører forgæves

af Jess Ulrik Verge
15. marts 2018
i Nyheder

Den tyske virksomhed PakSafe har fremstillet en taske, som skal spare pakkechaufførerne for en ekstra tur, hvis kunden ikke er hjemme.

Skal du aflevere et vandrør, en udstoppet stork eller en stige til tagrenden, må du komme igen en anden dag. Men de fleste pakker skulle kunne være i den.

Pakkens modtager er taskens ejermand. Men som den hænger der på døren, ligner den en åben invitation til enhver pakketyv, der måtte komme forbi. Tasken er dog låst, og dens materiale skulle være solidt nok til ikke lige at kunne sprættes op med en kniv.  Gælder det mon også bæltet, den hænger i? Kan den modstå en saks?

Alle kan lægge pakker i tasken

Faktum er, at hænger tasken på døren, kan enhver chauffør – fra ethvert pakkepost-firma – komme af med pakken. Ejeren af tasken har betalt 80 euro for tasken, og skulle nogen finde ud af at stjæle indholdet, er taskens ejer forsikret mod tyveri for op til en pakkeværdi af 750 euro.

Når tasken ikke er i brug, kan den foldes sammen og opbevares inde i huset.

Mange kører forgæves

Ikke så overraskende mener PakSafe, at deres taske har et stort potentiale for udbredelse. Og måske har de ret.

Varebiler viser vej mod elektrisk mobilitet

Det er i hvert fald et reelt problem, at mange kurérer kører forgæves med pakker, fordi kunden ikke er hjemme. Ikke alle har jo en pakkepostkasse, og af gode grunde tillader mange modtagere ikke, at man stiller leverancen i carporten, haveskuret eller kælderhalsen.

Dertil kommer de mange mennesker, der bor i etageejendomme.

Pakkeshops er ikke den ideelle løsning

Løsningen på dette kan jo så være, at kunden selv henter pakken i en nærliggende butik eller en pakkeboks med selvbetjening. Men i følge PakSafe viser undersøgelser, at folk ikke så overraskende foretrækker hjemmeleverancer.

Dette er således et konkurrenceparameter for internetvirksomhederne. En ulempe ved at kunderne selv skal hente deres pakker et sted i nærområdet er, at de så skal ud i deres biler, hvilket øger miljøbelastningen og trængslen i trafikken.

Tyske kørselsforbud lurer i kulissen

En anden mulighed er, at chaufføren kommer igen en anden dag. Men dels vil det også bidrage til mere trængsel og mere kuldioxid, dels vil det fordyre leverancen for kurérvirksomheden.

Desuden er de tyske distributører oppe imod de lurende kørselsforbud i byerne. For nylig blev det afgjort, at bymyndighederne med loven i hånden vil kunne friholde deres byer for kørsel med dieseldrevne biler op til og med Euro 4-standarden. Næste skridt bliver så Euro 5-bilerne, der sammen med de ældre udgaver udgør 80 procent af den tyske distributionsflåde på 50.000 varebiler.

Ekstra omkostninger væltes over på forbrugeren

Distributørernes omstilling til el-drift i flåden kommer til at koste dem penge, og PakSafe ser kun én mulig betaler: Kunden, der skal modtage pakken.

Seks kompakte kubikmeter

Men hvis chaufførerne aldrig skal køre to gange for at komme af med pakken, så bliver ekstra-regningen måske knap så stor, hævder PakSafe.

DHL har fået en lignende ide

Så måske vil den miljøpolitiske udvikling sætte skub i salget af PakSafe’s tasker. Foreløbig kan de dog kun købes i Tyskland, og i øvrigt er tasken ikke nogen ny opfindelse.

I 2015 gik DHL og onlinevirksomheden Zalando i samarbejde om at udføre forsøg med lignende tasker til etageejendomme. Forsøget foregår i Berlin, men de to parter har ikke offentliggjort resultater af forsøget endnu.

Tags: DHLKurerkørsellast mile-distributionpaksafe
Tidligere Artikel

Volvo XC60 i storebrors sko

Næste Artikel

Smart ladning kan kvæle de sidste fossile varebiler

Næste Artikel
UPS har i øjeblikket 65 el-drevne pakkebiler i London, men hævder med den nye teknologi at kunne konvertere hele flåden til eldrift. Foto: UPS

Smart ladning kan kvæle de sidste fossile varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Modtageren af pakken hænger tasken over døren, lukker døren og tager hjemmefra. Foto: PakSafe

Ny pakke-løsning

15. marts 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering