• Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 18 februar 2019
Alt om varebiler
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Modtageren af pakken hænger tasken over døren, lukker døren og tager hjemmefra. Foto: PakSafe
Tasken kan uden nøgle åbnes af chaufføren
Når pakken er kommet ned i tasken, lukkes den og er dermed låst

Ny pakke-løsning

En taske på døren fra PakSafe skal sikre, at mange pakke-chauffører ikke kører forgæves

af Jess Ulrik Verge
15. marts 2018
i Nyheder

Den tyske virksomhed PakSafe har fremstillet en taske, som skal spare pakkechaufførerne for en ekstra tur, hvis kunden ikke er hjemme.

Skal du aflevere et vandrør, en udstoppet stork eller en stige til tagrenden, må du komme igen en anden dag. Men de fleste pakker skulle kunne være i den.

Pakkens modtager er taskens ejermand. Men som den hænger der på døren, ligner den en åben invitation til enhver pakketyv, der måtte komme forbi. Tasken er dog låst, og dens materiale skulle være solidt nok til ikke lige at kunne sprættes op med en kniv.  Gælder det mon også bæltet, den hænger i? Kan den modstå en saks?

Alle kan lægge pakker i tasken

Faktum er, at hænger tasken på døren, kan enhver chauffør – fra ethvert pakkepost-firma – komme af med pakken. Ejeren af tasken har betalt 80 euro for tasken, og skulle nogen finde ud af at stjæle indholdet, er taskens ejer forsikret mod tyveri for op til en pakkeværdi af 750 euro.

Når tasken ikke er i brug, kan den foldes sammen og opbevares inde i huset.

Mange kører forgæves

Ikke så overraskende mener PakSafe, at deres taske har et stort potentiale for udbredelse. Og måske har de ret.

Varebiler viser vej mod elektrisk mobilitet

Det er i hvert fald et reelt problem, at mange kurérer kører forgæves med pakker, fordi kunden ikke er hjemme. Ikke alle har jo en pakkepostkasse, og af gode grunde tillader mange modtagere ikke, at man stiller leverancen i carporten, haveskuret eller kælderhalsen.

Dertil kommer de mange mennesker, der bor i etageejendomme.

Pakkeshops er ikke den ideelle løsning

Løsningen på dette kan jo så være, at kunden selv henter pakken i en nærliggende butik eller en pakkeboks med selvbetjening. Men i følge PakSafe viser undersøgelser, at folk ikke så overraskende foretrækker hjemmeleverancer.

Dette er således et konkurrenceparameter for internetvirksomhederne. En ulempe ved at kunderne selv skal hente deres pakker et sted i nærområdet er, at de så skal ud i deres biler, hvilket øger miljøbelastningen og trængslen i trafikken.

Tyske kørselsforbud lurer i kulissen

En anden mulighed er, at chaufføren kommer igen en anden dag. Men dels vil det også bidrage til mere trængsel og mere kuldioxid, dels vil det fordyre leverancen for kurérvirksomheden.

Desuden er de tyske distributører oppe imod de lurende kørselsforbud i byerne. For nylig blev det afgjort, at bymyndighederne med loven i hånden vil kunne friholde deres byer for kørsel med dieseldrevne biler op til og med Euro 4-standarden. Næste skridt bliver så Euro 5-bilerne, der sammen med de ældre udgaver udgør 80 procent af den tyske distributionsflåde på 50.000 varebiler.

Ekstra omkostninger væltes over på forbrugeren

Distributørernes omstilling til el-drift i flåden kommer til at koste dem penge, og PakSafe ser kun én mulig betaler: Kunden, der skal modtage pakken.

Seks kompakte kubikmeter

Men hvis chaufførerne aldrig skal køre to gange for at komme af med pakken, så bliver ekstra-regningen måske knap så stor, hævder PakSafe.

DHL har fået en lignende ide

Så måske vil den miljøpolitiske udvikling sætte skub i salget af PakSafe’s tasker. Foreløbig kan de dog kun købes i Tyskland, og i øvrigt er tasken ikke nogen ny opfindelse.

I 2015 gik DHL og onlinevirksomheden Zalando i samarbejde om at udføre forsøg med lignende tasker til etageejendomme. Forsøget foregår i Berlin, men de to parter har ikke offentliggjort resultater af forsøget endnu.

Tags: DHLKurerkørsellast mile-distributionpaksafe
Tidligere Artikel

Volvo XC60 i storebrors sko

Næste Artikel

Smart ladning kan kvæle de sidste fossile varebiler

Næste Artikel
UPS har i øjeblikket 65 el-drevne pakkebiler i London, men hævder med den nye teknologi at kunne konvertere hele flåden til eldrift. Foto: UPS

Smart ladning kan kvæle de sidste fossile varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Så meget sne ser vi sjældent, men uanset om der ligger meterdyb sne, eller vejene bare er kolde og våde, giver vinterdæk bedst vejgreb

260.000 biler på sommerdæk

31. januar 2019
Carlos Ghosn beholder foreløbig sine ledende poster i Renault

Renault beholder Ghosn

16. december 2018
-Med et så komfortabelt flertal bør parlamentet kunne nå i mål med vejpakken, mener Erik Østergaard, adm. dir. for DTL

EU-parlamentet bør kunne nå i mål

10. december 2018
Politiet kører ekstra spritkontrol hele december

Operation Julebrandert er igang

30. november 2018
Senest 1. april skal du ansøge om at blive varebilschauffør eller -vognmand

Uddannelse til vognmænd og chauffører

28. november 2018

Mest læste

-Montering af Claytons LPS-enheder i vores biler betyder, at vi har langt mindre tomgangskørsel, siger Bent Poulsen, der er flådeansvarlig i Eltel

Virksomhed sparer 990 liter brændstof per bil

8. februar 2019
Græskfødte Eleftherios Tzaferis har tilbragt 16.700 timer bag rattet i sin Ford Transit fra 2010. Foto: Ford

Sven har kørt en million

28. januar 2019
Årene har sat sine spor, men den gamle T1 bliver udstillet, som den er

Verdens første fotovogn fundet efter 54 år

13. februar 2019
De 21 varebiler blev hentet på én gang hos Ford i Holstebro. PR-foto

El-installatøren fik sine 21 nye biler leveret på én gang

30. januar 2019
Modtageren af pakken hænger tasken over døren, lukker døren og tager hjemmefra. Foto: PakSafe

Ny pakke-løsning

15. marts 2018
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER

sponsored