CO2-udledning har politikernes og befolkningens bevågenhed og Danmark har sat som klimamål frem mod 2030, at nedbringe den nuværende årlige CO2-udledning med 70%.
Det betyder, at emissionskravene i de større danske og europæiske byer bliver skrappere og skrappere.
Derfor sætter Opel fart på lanceringen af el-biler – også i varebilsegmentet.
Opels mellemstore Vivaro-e er allerede præsenteret og nu løfter det engang tyske bilmærke, der i dag er ejet af selskabet bag Peugeot, Citroen og Fiat, sløret for Opel Combo-e.
Combo-e er en el-udgave af Combo. Det er en lille varebil, der rummer op til 4,4 m3 i varerummet og har 800 kg lastevne.
Den lille Opel varebil er et oplagt valg for små forretninger og erhvervsdrivende, der gerne vil have en grøn varebil, der er let og adræt at håndtere i byen og som er nem at parkere.
Elmotoren har 136 hk og batteriet er et lithium-ion batteri på 50 kW/h. Combo-e en række vidde på op til 275 kilometer (WLTP) på en fuld opladning. Combo-e kan, alt efter model, accelerere fra 0-100 km/t på 11,2 sekunder og topfarten er elektronisk begrænset til 130 km/t. Den har et regenerativt bremsesystem, der kan indstilles i to trin.
Rækkevidden er afhængig af kørestil og gældende vejrforhold på 275 kilometer (WLTP) på en opladning. Batteriet er på 50 kWt og kan hurtiglades via en 100 kW ladestander til 80% kapacitet på ca. 30 minutter. Combo-e kommer enten med en tre-faset 11 kW eller en et-faset 7,4 kW on-board lader.
Det er ikke alle elbiler, der kan få trækkrog, men det kan Combo-e. Den er godkendt til at trække 750 kg.
Den nye Combo-e kommer i to længder. Den 4,4 meter lange Combo-e, der har en hjulafstand på 2785 mm, kan indeholde genstande på op til 3090 mm i varerummet, må lastes med op til 800 kg og varerummet rummer mellem 3,3 og 3,8 m3. Den må trække segment-ledende 750 kg.
Den 4,75 meter ekstra lange XL-variant har en hjulafstand på 2975 mm og en varerumsvolumen på op til 4,4 m3 og indeholde genstande, der er op til 3440 mm lange.
En afgørende detalje for mange erhvervsdrivende er muligheden for at kunne læsse europaller ind af bilens bagende. Det klarer Combo-e XL, der endda kan have to europaller placeret efter hinanden i bilens længderetning. Kører man med meget lange genstande, kan disse placeres i en opret vinkel, hvis man bestiller sin Combo-e med en tagluge.
Opel Combo-e kan også bestilles som mandskabsvogn. Den er baseret på XL-varianten og kan rumme fire personer samt føreren af bilen, mens last eller udstyr er sikkert opbevaret bag skillevæggen. Takket være en lem i væggen, er det stadig muligt at transportere længere genstande.
Indbygget vægt
Opels elektrificerede varebil en smart sensor , der med et tryk på en knap kan fortælle om bilens last er over det tilladte. Det forhindrer overlæs – og bøder.
Skal du ud på marker og mudrede byggepladser, hvor der er brug for ekstra frihøjde, kan dette tilkøbes og det elektroniske antispin system IntelliGrip, der sikrer stabil kørsel i mudder, sand eller sne er også på optionslisten.
Priser, udstyr og lancering er endnu ikke kendt for det danske marked.