Så er sløret omsider løftet for den nye Nissan Qashqai, som næste år afløser Nissans nuværende og første generation af den populære mellemstore SUV.
Her kan du se premierenyheden fra yderst til inderst uden nogen form for sløring eller mystisk indpakning, sådan som den ellers har været præsenteret i forløbet op til eftermiddagens afsløring i London.
DNA fra CF-platformen
Baseret på Renault-Nissan alliancens modulplatform CMF; Common Module Family, der også har leveret DNA til den nye X-trail. Frem til 2020 skal den danne grundlag for ialt 11 nye modeller, heraf tre Nissan-modeller, hvoraf vi nu har set de to: X-Tral og Qashqai II.
Selvom sidstnævnte af ydre trækker en umiskendelig designmæssig linie bagud til forgængeren, er der tale om en ny bil fra yderst til inderst.
Den drager fordel af den fransk-japanske alliances brede motorprogram, og kommer i flere modelvarianter med dels forhjulstræk og dels 4-hjulstræk baseret på et nyudviklet transmissionssystem.
Foreløbige detaljer
Nissan har endnu ikke frigivet alle de tekniske detaljer omkring den nye modelgeneration, men efter gårsdagens premiere i London kan følgende slås fast om motorprogrammet:
4-cyl. 1,2 liter DIG-T turboladet benzinmotor, 115 hk/190 Nm, 6-trins manuelt gear, ECE-norm 17,8 km/l , CO2-udslip 129 g/km.
4-cyl. 1,6-liter DIG-T turboladet benzinmotor, 150 hk, 240 Nm, 6-trins manuelt gear, ECE-norm17,8 km/l, CO2-udslip 132 g/km. Kommer på gaden i sommeren 2014.
4-cyl. 1,5 dCi turbodieselmotor, 110 hk, 260 Nm; 20 Nm mere end før, 6-trins manuelt gear, ECE-norm 26,3 km/l, CO2-udslip, 99 g/km.
4-cyl. 1,6 liter dCi turbodieselmotor, 130 hk, 320 Nm, 6-trins manuelt gear, ECE-norm 22,7 km/l, CO2-udslip 119 g/km i 2WD-udgave. Som 4WD med den nyudviklede All-Mode4x4-1 transmission er ECE-normen 20,4 km/l og CO2-udslippet 129 g/km.
Samtlige motorvarianter har som standard start-stop-system.
Masser af udstyr
Selvom Nissan Qashqai II er 49 mm længere end forgængeren, lidt lavere og bredere end denne, og læsset med en masse avanceret teknologi og udstyr, er den 40 kilo lettere end Qashqai I. Samtidigt har den fået mere babagerumsplads. Hidtil har kapaciteten været 410-1515 liter, nu er den 430-1535 liter.
Der er mange fiffige detaljer bygget ind i det nye SUV-koncept, fra frontgrill med justerbare køleribber til LED-lygter med 50 pct. lavere energiforbrug i forhold til Xenon-lygter.
Med Qashqai II er tiden inde til lidt lektielæsning, for den præsenterer sig med en lang række specifikke tekniske detaljer, som mere eller mindre – det vil sige alt efter modelvariant – byder på begreber og funktioner, som skal lette livet for Qashqai-bilister:
Fra start-stop system til Chassis Control
Den nye modelgeneration er foruden en kabineindretning med integreret smartphone-applikation og New Nissan Connect-system udstyret med en række funktioner til benefice for komforten og den aktive sikkerhed:
Blind Spot Warning, Lane Departure Warning, Driver Attention Support, Moving Object Detection, Trafic Sign Recognition, High Beam Assist, Hill Start Assist, Intelligent Parking Assist; som blot behøver 80 cm mere plads end bilens længde for uberørt af menneskehånd at gennemføre en perfekt kantstensparkering.
Dertil kommer Front Collision Assistance og Chassis Control, som består af Vehicle Dynamic Control, Active Trace Control og Active Ride Control.
Kræver stadig manuel betjening
Med alle de tekniske raffinementer in mente betyder det dog ikke, at bilen er blevet så automatiseret, at man kan nøjes med at læne sig tilbage fra rattet og nyde morgenkaffen, mens bilen klarer resten. Den skal fortsat køres på traditionel vis.
Men det vil undre os, hvis ikke Nissan-ingeniørerne har sørget for at gøre dét til en fornøjelse.
Vi vender tilbage med mere, så snart yderligere detaljer om teknikken frigives.