Ny motortrafikvej giver hurtigere transporttider | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 30 juni 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Ny motortrafikvej giver hurtigere transporttider

Bedre trafikafvikling med nye vejanlæg i Nordvestjælland, Vestfyn og Østjylland

af Morten Dam
21. februar 2014
i Nyheder, Trafikpolitik

For alle erhvervsbilister som færdes på de store veje, der binder landet sammen, er der udsigt til mere luft og hurtigere transporttider. Flere store udbedringer, udvidelser og nye anlæg er netop eller næsten færdige og klar til at blive taget i brug.
Motortrafikvejen mellem Holbæk og Vig er færdig og åbnes officielt på fredag klokken 14.30 af Trafikminister Pia Olsen Dyhr i følge med vejdirektør Per Jacobsen samt borgmestrene i Holbæk og Odsherred kommuner. Vejen forventes åbnet for trafik klokken 19.00.
Arbejdet med anlægget af den 20 kilometer lange strækning gik igang i 2012. Den er anlagt som erstatning for den hidtidige rute 21 og forventes dagligt anvendt af mellem 10.000 og 15.000 trafikanter.

Lettelse for landsbyerne

– Der har været stor efterspørgsel på den nye motortrafikvej, så det bliver glædeligt endelig at kunne åbne vejen for de mange trafikanter, der dagligt kører på strækningen. De får en god og sikker vej. Og samtidig bliver de mindre bysamfund, der før havde rute 21 ind igennem byen, aflastet for den gennemkørende trafik. Det vil helt klart gøre det nemmere at færdes i byerne fremover, siger Steen Ogstrup, projektleder i Vejdirektoratet.

Den nye “2+1-vej”

Den nye motortrafikvej er forbundet til tre tilslutningsanlæg – ved Ny Holbækvej med tilslutning til Grevinge og Asnæs, ved Sidingevej øst for Vig og ved Odsherredvej med tilslutning til Nykøbing.
Der er tale om en såkaldt “2+1-vej” med autoværn i vejmidten på hele strækningen og mulighed for sikre overhalingsmanøvrer via et ekstra spor i skiftevis nord- og sydgående retning. Derved elimineres risikoen for at to modkørende køretøjer mødes i samme spor.
Vejprojektet omfatter også en omfartsvej ved Grevinge, der åbnede for trafik i december 2011, og en omfartsvej syd om Hønsinge, der endnu ikke er anlagt.
Ialt elleve broer fører kommuneveje eller Odsherredbanen over eller under motortrafikvejen. Dertil kommer to faunapassager og seks dalbroer, der giver omgivelsernes dyreliv mulighed for at krydse vejen.
Sideløbende med den nye motortrafikvej fra Holbæk til Vig er der foretaget en betydelig udvidelse fra Holbækmotorvejen og vestpå mod Kalundborg. Den tidligere motortrafikvej mellem Elverdammen og Regstrup er erstattet af en 6,5 km lang motorvejsstrækning, det første stykke af en kommende Kalundborgmotorvej.

Pause i motorvejsudvidelse

Også i forbindelse med den igangværende udvidelse af den fynske motorvej er trafiksituationen blevet forbedret. Den 21. november sluttede den første del af arbejdet på strækningen mellem Nørre Aaby og Middelbart.
Det indebar, at trafikanterne nu kan køre mod Sjælland i tre spor på motorvejens sydside. På nordside normaliseredes situationen i de to vestgående spor mod Jylland. I begge sider af motorvejen er den midlertidige fartgrænse på 80 km/t ændret til 110 km/t.
Ifølge projektleder Mike Boesen, Vejdirektoratet, vil trafikanterne frem til marts 2014 slippe for generne ved udvidelsesaktiviteterne plads.

Færdigt arbejde i 2014

Efter planen genoptages arbejdet i marts på den vestfynske motorvejs nordside således, at trafikken i de vestgående spor skal dele plads med den østgående trafik på motorvejens sydside. Med andre ord præcis den samme øvelse, som netop har været gennemført på nordsiden, mens der blev arbejdet med udvidelsen af de østgående spor syd for motorvejen.
Rationelt tilrettelagt vejarbejde med adskillelse af trafik og arbejdsområde og stram projektstyring er forklaringen på den hurtige afvikling af udvidelsesprocessen.
Ifølge Mike Boesen indebærer det også, at hele anlægsprojektet vil kunne afsluttes allerede året før den oprindeligt planlagte afslutning i 2015. Vejdirektoratet forventer nu at der allerede fra efteråret 2014 vil være åbnet for trafik i seks spor på den udvidde vestfynske motorvej.
Afslutningen af denne første fase af den fynske motorvejsudvidelse kommer også den trafidionelle juletrafik til gode.

Mere plads på den jyske motorvej

I den forbindelse er det også en fordel, at arbejdet med at udbedre skaderne på den nye Lillebæltsbro efter en lastbilbrand i sommer er afsluttet ligesom anlægsarbejdet på det jyske motorvejsnet mellem Skærup og Vejle sluttede den 18. november, så der nu i begge retninger er tre farbare spor.
Tidligere på måneden blev to nye rampekryds ved den østjyske motorvejs tilslutning ved Tilst taget i brug, hvilket også har tilgodeset trafikafviklingen på det overordnede vejnet.
De to rampekryds er anlagt ved tilslutning 47 og vil især i myldretiden sikre bedre pladsforhold for de trafikanter, som kører vestpå ad Viborgvej ved tilslutning E45 på den østjyske motorvej.

Tidligere Artikel

Specialister i komplette løsninger til varebiler

Næste Artikel

Som faderen, således også sønnen

Næste Artikel

Som faderen, således også sønnen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Ny motortrafikvej giver hurtigere transporttider

21. februar 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering