Sidste år foreslog Socialistisk Folkeparti (SF), at det skulle være tilladt for chauffører med lille kørekort at køre i el-drevne varebiler med en totalvægt på op til 4,25 tons. Forslaget blev sparket til hjørne.
De fleste politikere foretrak at vente på resultatet af en forsøgsordning i Tyskland. I slutningen af i år kommer der en midtvejsrapport om forsøget.
Chauffører skal på kursus
I mellemtiden har englænderne overhalet Danmark indenom med vedtagelse af en dispenserende lov, der netop gør det lovligt for chauffører med kategori B-kørekort at køre i varebiler på op til 4,25 tons, hvis disse drives frem af f.eks. el, gas eller brint.
Betingelsen for dispensationen er, at chaufføren gennemgår et fem timers kursus, hvor en certificeret instruktør underviser i, hvordan man betjener køretøjet. Lovens tilblivelse skyldes ikke mindst en aktiv lobbyvirksomhed.
Samme nyttelast
En af lobbyisterne er Eddie Parker, der er varevognskonsulent for leasingselskabet Arval. – Denne dispensation er vigtig, fordi den gør det muligt for operatører at indlemme f.eks. store el-drevne kassevogne i deres flåde, fordi disse nu har den samme nyttelast som konventionelle 3,5-tonnere.
-Vi betragter denne lov som et progressivt skridt og byder den velkommen. I øjeblikket er der ganske vist ikke mange køretøjer i denne kategori, men det er vores håb, at loven vil tilskynde flere fabrikanter til at udvikle biler i denne klasse, siger Eddie Parker.
Fokus på uddannelse
-Der har været et behov for at få skabt mere fremdrift inden for udvikling af varebiler med alternative drivmidler. Selv om udvalget af modeller er stigende, så udgør de stadig en nicheproduktion, tilføjer Parker.
Han indrømmer, at det påkrævede chauffør-kursus pålægger flådeejerne en ekstra byrde i forhold til konkurrenter, der kun benytter diesel- eller benzindrevne biler. – Men som virksomhed er vi kun interesserede i at der kommer mere fokus på uddannelse i branchen, og vi vælger at se dette som en god måde at kombinere bedre miljø med større sikkerhed.