Ny lov tillader 4,25 tons på lille kørekort | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 10 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
VW vil bygge 50 millioner elbiler

Ny lov tillader 4,25 tons på lille kørekort

Danmark venter, men England rykker. Varebiler op til 4,25 tons med alternative drivlinjer må nu køres af chauffører med almindeligt B-kørekort

af Jess Ulrik Verge
3. september 2018
i Nyheder

Sidste år foreslog Socialistisk Folkeparti (SF), at det skulle være tilladt for chauffører med lille kørekort at køre i el-drevne varebiler med en totalvægt på op til 4,25 tons. Forslaget blev sparket til hjørne.

De fleste politikere foretrak at vente på resultatet af en forsøgsordning i Tyskland. I slutningen af i år kommer der en midtvejsrapport om forsøget.

Chauffører skal på kursus

I mellemtiden har englænderne overhalet Danmark indenom med vedtagelse af en dispenserende lov, der netop gør det lovligt for chauffører med kategori B-kørekort at køre i varebiler på op til 4,25 tons, hvis disse drives frem af f.eks. el, gas eller brint.

SF foreslår lille kørekort til store el-varebiler

Betingelsen for dispensationen er, at chaufføren gennemgår et fem timers kursus, hvor en certificeret instruktør underviser i, hvordan man betjener køretøjet. Lovens tilblivelse skyldes ikke mindst en aktiv lobbyvirksomhed.

Samme nyttelast

En af lobbyisterne er Eddie Parker, der er varevognskonsulent for leasingselskabet Arval. – Denne dispensation er vigtig, fordi den gør det muligt for operatører at indlemme f.eks. store el-drevne kassevogne i deres flåde, fordi disse nu har den samme nyttelast som konventionelle 3,5-tonnere.

-Vi betragter denne lov som et progressivt skridt og byder den velkommen. I øjeblikket er der ganske vist ikke mange køretøjer i denne kategori, men det er vores håb, at loven vil tilskynde flere fabrikanter til at udvikle biler i denne klasse, siger Eddie Parker.

Fokus på uddannelse

-Der har været et behov for at få skabt mere fremdrift inden for udvikling af varebiler med alternative drivmidler. Selv om udvalget af modeller er stigende, så udgør de stadig en nicheproduktion, tilføjer Parker.

UK overvejer at øge vægtgrænsen for el-varebiler

Han indrømmer, at det påkrævede chauffør-kursus pålægger flådeejerne en ekstra byrde i forhold til konkurrenter, der kun benytter diesel- eller benzindrevne biler. – Men som virksomhed er vi kun interesserede i at der kommer mere fokus på uddannelse i branchen, og vi vælger at se dette som en god måde at kombinere bedre miljø med større sikkerhed.

Tags: 3.5 tons4.25 tonsel-varebilLille kørekortsocialistisk folkeparti
Tidligere Artikel

Når el-varebiler går i fisk

Næste Artikel

Opel Brexit-sikrer PSA

Næste Artikel
Opel skal bygge PSA-varebiler i Luton i stedet for Renault'er

Opel Brexit-sikrer PSA

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
VW vil bygge 50 millioner elbiler

Ny lov tillader 4,25 tons på lille kørekort

3. september 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering