Ny lov tillader 4,25 tons på lille kørekort | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
VW vil bygge 50 millioner elbiler

Ny lov tillader 4,25 tons på lille kørekort

Danmark venter, men England rykker. Varebiler op til 4,25 tons med alternative drivlinjer må nu køres af chauffører med almindeligt B-kørekort

af Jess Ulrik Verge
3. september 2018
i Nyheder

Sidste år foreslog Socialistisk Folkeparti (SF), at det skulle være tilladt for chauffører med lille kørekort at køre i el-drevne varebiler med en totalvægt på op til 4,25 tons. Forslaget blev sparket til hjørne.

De fleste politikere foretrak at vente på resultatet af en forsøgsordning i Tyskland. I slutningen af i år kommer der en midtvejsrapport om forsøget.

Chauffører skal på kursus

I mellemtiden har englænderne overhalet Danmark indenom med vedtagelse af en dispenserende lov, der netop gør det lovligt for chauffører med kategori B-kørekort at køre i varebiler på op til 4,25 tons, hvis disse drives frem af f.eks. el, gas eller brint.

SF foreslår lille kørekort til store el-varebiler

Betingelsen for dispensationen er, at chaufføren gennemgår et fem timers kursus, hvor en certificeret instruktør underviser i, hvordan man betjener køretøjet. Lovens tilblivelse skyldes ikke mindst en aktiv lobbyvirksomhed.

Samme nyttelast

En af lobbyisterne er Eddie Parker, der er varevognskonsulent for leasingselskabet Arval. – Denne dispensation er vigtig, fordi den gør det muligt for operatører at indlemme f.eks. store el-drevne kassevogne i deres flåde, fordi disse nu har den samme nyttelast som konventionelle 3,5-tonnere.

-Vi betragter denne lov som et progressivt skridt og byder den velkommen. I øjeblikket er der ganske vist ikke mange køretøjer i denne kategori, men det er vores håb, at loven vil tilskynde flere fabrikanter til at udvikle biler i denne klasse, siger Eddie Parker.

Fokus på uddannelse

-Der har været et behov for at få skabt mere fremdrift inden for udvikling af varebiler med alternative drivmidler. Selv om udvalget af modeller er stigende, så udgør de stadig en nicheproduktion, tilføjer Parker.

UK overvejer at øge vægtgrænsen for el-varebiler

Han indrømmer, at det påkrævede chauffør-kursus pålægger flådeejerne en ekstra byrde i forhold til konkurrenter, der kun benytter diesel- eller benzindrevne biler. – Men som virksomhed er vi kun interesserede i at der kommer mere fokus på uddannelse i branchen, og vi vælger at se dette som en god måde at kombinere bedre miljø med større sikkerhed.

Tags: 3.5 tons4.25 tonsel-varebilLille kørekortsocialistisk folkeparti
Tidligere Artikel

Når el-varebiler går i fisk

Næste Artikel

Opel Brexit-sikrer PSA

Næste Artikel
Opel skal bygge PSA-varebiler i Luton i stedet for Renault'er

Opel Brexit-sikrer PSA

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
VW vil bygge 50 millioner elbiler

Ny lov tillader 4,25 tons på lille kørekort

3. september 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering