Land rover har for ganske nylig præsenteret sin nye Defender. Ved præsentationen var der linet luksusmodeller op. Men nu kommer Land Rover med den ventede version til det arbejdene folk.
Navnet er Defender Hard Top – et navn, der stammer helt tilbage fra 1950’erne.
Land Rover Defender er meget mere end en personbil – det er også en arbejdshest, der nu lanceres i en længe ventet fabriksbygget van-udgave, og det både i den korte 90 – og i den længere 110 version.
Hard Top navnet daterer sig tilbage til 1950’erne, hvor introduktionen af en aftagelig Hard Top tilføjede de første Land Rover både sikkerhed og beskyttelse fra vejr og vind. Den nye Defender Hard Top fortsætter denne fortælling, men nu er der ikke tale om et aftageligt tag – men et fast.
Den nye Defender Hard Top er udviklet af Land Rover Special Vehicle Operation for at sikre brugervenlighed – og ikke mindst praktik og robusthed.
90 og 110 versionen vil kunne fås med almindelig affjedring og med luftaffjedring. Begge løsninger sikrer formidable off road egenskaber med en frihøjde på 291 mm.
Med en anhængervægt på 3.5 tons, og med imponerende lastevne, vil den nye Defender Hard Top blive den ultimative 4×4 van. Indenfor er der naturligvis hverken en 2. eller 3. sæderække. Til gengæld er der mulighed for at få et 3. jumpseat oppe foran. På den måde rummer kabinen tre personer.
Da det jo er en arbejdsbil, hvor der kan være fyldt op i lastrummet, er der en lang række systemer, som er introduceret i personvogns udgaven, der virkelig kommer til sin ret. For eksempel det intelligente ClearSight Rear View mirror system. Altså, der hvor bakspejlet ved hjælp af et kamera, der sidder i hajfinnen-antennen på taget, sender live til bakspejlet, der nu går fra et simpelt spejl til skærm hvor man kan følge med i, hvad der foregår bagved.
Den nye Defender Hard Top vil med en anhængervægt på 3.5 tons være ideel til at trække trailer, og med systemer som blandt andet Advanced Tow Assist system, der gør det til en leg at bakke i vanskelige situationer, er den som skabt til byggepladsen og hårde jobs. Og skulle regnvejret danne pytter på pladsen, skal de være mere end 90 centimeter dybe, før det skaber problemer for Defender.
Endnu er der ikke danske priser, ligesom det endnu er usikkert, præcis hvornår den kommer til landet. Men, at den kommer, er der ingen tvivl om.