Man skal da lige knibe øjnene lidt sammen for at se forskellen. Men grillen er ændret en smule, og forkofangeren har fået ny udformning.
Forskærmene har fået kørelys, og de klassiske runde forlygter skærer sig lidt ind i de yderste lameller. Ellers er det meste ved det gamle, når man ser 2018-modellen udefra.
Respektfuld opgradering
For Jeep-folkene har – thank God – respektfuldt afstået fra at pille for meget ved designet på det amerikanske ikon, der symboliserer frihed og fremdrift i al slags terræn.
Men under den faststroppede kølerhjelm – og panseret i øvrigt – er der sket ting og sager, som bringer jeep’en op til moderne tiders krav til sikkerhed og miljø.
Mere miljørigtige motorer
Hvad det helt præcist er, får vi at vide, når den nye generation af ikonet ruller frem i rampelyset onsdag den 29. november ved Los Angeles Auto Show.
Sikkert er det dog, at der i USA kommer mere miljørigtige alternativer til Fiat/Chryslers hæderkronede, benzindrevne Pentastar-V6’er på 3,6 liter. En fireproppet turbo-maskine er allerede annonceret. Den vil sikkert leve godt op til navnet “Hurricane” med sin dobbelte turbolader, der efter sigende skulle bringe effekten op på 300 hk.
Dieseludgave til amerikanerne
I Europa sælges Wrangler som bekendt med bl.a. en 2,8-liters dieselmaskine med 200 hk. I følge det amerikanske online-magasin roadandtrack.com kommer der også diesel i programmet ‘over there’ – formentlig i form af en noget kraftigere tre-liters turbo-V6’er hentet fra Cherokee-hylderne.
Magasinet spekulerer også i en hybridversion, men afviser, at der kan komme en Hellcat-version af Wrangler. Ønsker man 707 hestekræfter i en Jeep, må man ty til en Grand Cherokee Trackhawk.
Motorerne er koblet sammen med enten manuelt eller converterbaseret automatgear. Den nuværende 5-trins automatik vil blive afløst af en 8-trins ditto.
Gamle dyder er bevaret
Den nye Wranglers karrosseri vil naturligvis fortsat være boltet/svejst fast på en solid og vridningsstabil rammekonstruktion af stål. Alt andet er utænkeligt. Men karrosseriet vil formentlig indeholde en del mere aluminium end forgængerens for at få vægten ned.
De synlige dørhængsler indikerer i øvrigt, at det fortsat vil være muligt at tage dørene af. Og i følge engelske Fiat Chrysler Automobiles UK Ltd vil der blive endnu flere muligheder for at få frisk luft i ansigtet. Hvad det præcist indebærer, oplyses ikke, men da udvalget således ikke bliver mindre, vil man i det mindste fortsat kunne få hardtop, softtop og to eller fire døre.
Roadandtrack har kigget på spionsfotos, der viser en udgave med hængsler i bunden af forruden, hvilket jo indikerer en forrude, der kan lægges ned.
Faktisk er der også en pickup-version på tapetet, men den ser vi nok ikke før i 2019.
Mærkbart forbedret interiør
Traditionelt for modellen er interiøret robust og enkelt – selv i de tungest udstyrede varianter. Men efter samme spionfotos at dømme, vil interiøret i den ny Wrangler været mærkbart forbedret.
Fiat Chryslers infotainment-system UConnect har kunnet fås siden 2010, men siver nu ud i flere varianter. Både dette og to-zoners klimaanlæg samt varme i rattet er jo ikke noget, som rigtige mænd behøver, men disse sager sniger sig langsomt ind i programmet.
Produktionen er lige på trapperne
Roadandtrack.com nævner i øvrigt også, at produktionen begynder i indeværende kvartal på Toledo North-fabrikken. Det oplyses i en tweet fra Jeff Bennett, der er ansat i FCA’s kommunikationsafdeling.