Mazda CX-5 van - ny fra inderst til yderst | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 31 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Mazda CX-5 van – ny fra inderst til yderst

Tæt på at være færdig i først hug. På nær et par skønhedsfejl går man helt baglæns af den fabelagtige brændstoføkonomi og flotte præstationer

af Thomas André
24. august 2012
i Nyheder, Test

Alt er nyt. Ikke noget med facelift af noget tidligere, ikke noget med at bygge på en eksisterende platform, ingen genbrug fra det øvrige modelprogram. Mazda CX-5er ny fra øverst til nederst, forrest til bagest.

Nå ja, bortset fra rattet, knapper og greb rundt omkring. Men det kan man se igennem fingre med, når man står med så godt et resultat af en helt ny bil.

For Mazda startede på en frisk, da de opfandt Skyactiv-begrebet, som dækker over hele drivlinje-konceptet i den nye linje af biler, de spytter ud for fremtiden.

Og det virker. Faktisk virker det helt eminent.

Undervognen leverer rigtigt god føling med vejen, glimrende dæmpning og en bedre opretning efter sving, end man er vant til i biler i denne klasse.

Men der er også lidt for meget stram undervogn over sæderne, som er bygget til store, brede europæere med solide frokoster som et fast holdepunkt i en travl hverdag. De er faste og gode til mange ture; men ikke i samme grad til lange ture, hvor det bliver lidt svært at finde en ordentlig siddestilling.

Lækker dieselmotor

Vi har tidligere prøvet den manuelle gearkasse i CX-5. Den virker stram og præcis. Det samme gælder automatgearet, der fungerer helt problemfrit. Ikke forstået sådan, at det er en overraskelse, at den skifter gear uden kobling. Det har vi jo set før fra tid til anden. Men man bemærker det ganske enkelt slet ikke, når man kører. Og det samme gælder for det automatiske firehjulstræk.

Vi testede den med den stærke dieselmotor, der ligesom sin benzindrevne fætter er af den nye Skyactiv-type. Det betyder sænkede kompressioner, hurtigere respons på speederen og bedre brændstoføkonomi. Det sidste er selvfølgelig vigtigt, når man vælger at give en bil både firehjulstræk og automatgear, for de to har aldrig gjort noget for at nedsætte forbruget.

Til gengæld har de gjort noget for komforten og sikkerheden, og parret med den lækre nye dieselmotor, får man en drivlinje, der gør det rigtigt sjovt og nemt at køre en CX-5.

Eneste anke er, at motorstøjen ofte bliver lidt markant i lydbilledet, som heller ikke er helt godt ved høje hastigheder.

Effektivt automatgear

Men Mazda har præsteret en splinterny automatgearkasse, der ifølge dem selv kun koster en enkelt kilometer på literen, så den i stedet for at køre 19,2 på literen med den nye manuelle kører 18,2 med den nye automatiske.

Det er ganske enkelt imponerende i en SUV med så mange kræfter, at den kan accelerere fra 0-100 på 9,4 sekunder på trods af en køreklar vægt på over 1,6 ton.

Varerumsopbygningen giver adskillelse bag både fører og passager. Det er godt at se, for hvem har egentlig besluttet, at passageren i varebiler ikke har krav på samme beskyttelse som føreren?

Men som sædvanligt, fristes man til at sige, har opbyggeren ikke gjort sig den ulejlighed at tilpasse kassen under det plane gulv, så det virker som en integreret del af bilen. Lige, ubehandlede plader med rette vinkler præger opbygningen i CX-5, som den gør det i de fleste andre ombygninger af personbiler til gule plader.

Når vi nu har en hel industri, der brødføder sig i kraft af vores pudsige afgiftssystem, så kunne man godt ønske en lidt pænere finish på projektet.

Fakta:
Testbil: Mazda CX-5 Skyactiv-D AWD Optimum van
Motor: 2191 ccm, R4, 16V turbodiesel
Effekt: 175 hk ved 4500 omdr./min.
Drejningsmoment: 420 Nm ved 2000 omdr./min.
0-100 km/t: 9,4 sekunder
Topfart: 204 km/t
Gennemsnitligt forbrug: 18,2 km/l
CO2-udledning: 144 g/km
Køreklar vægt: 1.622 kg
Tilladt totalvægt: 2.120 kg
Nyttelast: 502 kg
Varerum: 1.620 liter
Anhængervægt med bremser: 2.000 kg
Pris: 269.030 kroner plus moms (314.087 med moms)
Billigste: (2,0 Benzin 165 hk) 189.650 kroner plus moms(221.571 kroner med moms)

Tags: Mazda
Tidligere Artikel

Nye regler for trailerkort

Næste Artikel

Fuso Canter: en kompakt og praktisk slider

Næste Artikel

Fuso Canter: en kompakt og praktisk slider

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Mazda CX-5 van – ny fra inderst til yderst

24. august 2012
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering