Alle modeller medregnet er Ford Transit størst i Europa. Men det er ikke det samme, som at det amerikanske bilmærke med det store varebilsprogram hviler på laurbærrene.
I næste uge præsenterer de en helt ny generation af to-tonneren Ford Transit på den internationale varebilsmesse i Hannover. Den største – og ældste – i programmet.
48 volts Transit
Ved samme lejlighed får vi det første officielle kig på den nye Transit Custom plug-in hybrid, der afsløres side om side med den helt nye Transit 48 volts HEV.
- Dette er startskuddet på Fords satsning på elektrificeringen af Europas mest solgte varebilsportefølje. Det markerer også starten på vores række af varebiler, der er ’born connected’. Vores avancerede Connectivity og banebrydende elbiler åbner op for et væld af nye muligheder for vores kunder, siger Hans Schep, der er Ford Europas varebilschef.
Indbygget modem
På varebilsmessen i Hannover bliver hele Transit-familien vist frem med indbygget modem, der sørger for, at bilerne altid er online for at give kunderne en række nye muligheder med hensyn til både flådestyring og interaktiv kommunikation med bilen, blandt andet via appen FordPass.
Ford Transit får mere brændstofeffektive motorer, større nyttelast, online-funktionalitet og en stribe nye førerassistentteknologier. Den nye generation af lanceres i Danmark midten af 2019 og får ny front, nyt interiør og bedre opbevaringsløsninger.
Hybrid med manuelt gear
Ud over en opgraderet version af 2.0 EcoBlue dieselmotoren, som med sit lavere brændstofforbrug vil sænke driftsomkostningerne, kommer den også som 48 volts HEV med manuelt gear.
Dette reducerer yderligere bilens driftsomkostninger, der vil være særlig mærkbart ved hyppig start- og stopkørsel i byområder. HEV-systemet lagrer bremseenergien i et 48-volts litium-ion-batteri, der udnytter den lagrede energi til at drive både motoren og bilens elektriske anlæg.
Væskekølet batteri
Derudover tilbyder Ford snart en genopladelig hybrid, når den nye Transit Custom lanceres som plug-in hybrid. Den genopladelige Transit Custom kan køre 50 km på strøm med den lille 1.0 EcoBoost benzinmotor, som tager over og øger en samlet rækkevidde på 500 km.
Den nye variant, du kan se i Hannover, har et kompakt væskeafkølet litium-ion-batteri, som er placeret under varerummet. Det bidrager både til en god vægtfordeling, uden det går ud over bilens lastvolumen.
Ford Telematics
Ford vil også annoncere to egenproducerede løsninger til flådestyring, som Ford Smart Mobility har udviklet. Begge disse systemer er udviklet i samarbejde med større flådekunder, der har bidraget med deres erfaring inden for en række forskellige brancher i kombination med Fords ekspertise og bildata.
Ford Telematics vil sørge for, at flådekunder til enhver tid via en webbaseret løsning får hjælp til at udnytte deres varebilsflåde, reducere driftsomkostninger og få overblik over deres biler. Samtidig vil Ford give flådekunder, som bruger serviceløsninger fra tredjepart, adgang til importørbildata – informationer der leveres direkte fra bilen til en skylagringstjeneste.