Et kinesisk-amerikansk initiativ bringer i efteråret en ny elektrisk varevogn til verden. Bilen er en stor kassevogn med navnet Chanje V8070, der er udviklet til by-distribution.
Den skal i første omgang indsættes på det nordamerikanske marked, men den kinesiske virksomhed FDG Electric Vehicles Limited, der har udviklet bilen, har globale ambitioner.
Global strategi
FDG Electric Vehicles er baseret i Hong Kong og udvikler og producerer elektriske personbiler, varebiler og busser. Virksomheden fremlagde tidligere i år sin strategi kaldet “Changjiang EV Globalization Strategy”.
Denne strategi går ud på at udvikle, producere og sælge en bred vifte af elektriske køretøjer til det globale marked. Målet er at nå 300.000 biler inden år 2022.
Masseproduktion
Chanje er navnet på et jointventure-firma, som er oprettet af FDG Electric Vehicles. Chanje har base i Californien, og Chanje v8070 er virksomhedens første model. Den skal i følge virksomheden masseproduceres.
Chanje skulle dermed blive den første til i USA at introducere emissisonsfri varebiler i et “hidtil uset antal og til en hidtil uset lav pris”.
I følge Chanje er der allerede en ‘volumen-ordre’ på bilen. Den bygger på busmodellen eGLORY, der har en udvendig længde på 8 meter og et batteri på 70 kW.
Emissionfri transport er fremtiden
I følge FDG Electric Vehicles udvikler motoren 148 Kw (198 HK). Varerummet er på 16 kubikmeter, og lasteevnen er på 2870 kg.
– Emissionsfri transport er fremtiden. Vi forventer, at elektriske varebiler snart bliver fremtidens norm, og Chanje har en mulighed for efterkomme en efterspørgsel i stor skala efter disse biler, siger Chanje’s CEO Bryan Hansel.