COP 21 i Paris er lige rundt om hjørnet, og imens hører vi, at den globale opvarmning er uundgåelig. Den grønne samvittighed er altså mere vigtig nu end nogensinde. Det ved Kia, som stolt proklamerer, at man vil sænke sit CO2-forbruget med 25 pct. inden 2020 i forhold til 2014. En af måderne, Kia vil opnå det på, er ved at introducere en ny crossover-model, som udelukkende kommer som hybrid.
Niro hedder modellen, og Kia kalder den en HUV eller Hybrid Utility Vehicle. Den skal bygges på en helt ny platform, som er konstrueret udelukkende til hybrid-modeller, helt uden at genbruge dele fra eksisterende modeller. I stedet skal den gøre brug af ‘miljø-venlige teknologier og fremtidige drivlinjer.’
Ramt på pengepungen
En ting er den grønne samvittighed, men Kia ved bedre end de fleste, at købere skal lokkes til med et godt tilbud, så derfor er designerne og ingeniører blevet bedt om at starte helt fra bunden. Og Niro skal også være billig at holde kørende, samtidig med at den er lige så praktisk som en hver anden crossover.
Den nye model bliver unik, fordi Kia ikke har haft en foregående model, som kan virke som ledestjerne. I stedet har designerne i Californien og Namyang, Korea, hvor bilen er designet, måtte starte helt fra bunden. ‘Tiger-nose’ fronten, som også kendes fra eksempelvis Sorento går dog igen.
Kia helt elektrisk med Trail’ster
Selvom Niro ser drømmende ud indtil videre, mener Kia det seriøst. Benzinmotoren er den 1,6-liters ‘Kappa’ motor uden turbo, som yder 105 hk og 147 Nm. Men kombineret med den har man en 43 hk stærk elmotor og et 1,56 kWh batteri, og til sammen sendes de ud gennem en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Senere kommer også en plug-in hybrid.