Nothing compares to cubic, som man siger i USA, og er man til en fuldvoksen pick-up med overskud af maskinel muskulatur, er Chevrolets 2014-årgang af Silverado måske løsningen. Bilen er nyudviklet og ifølge Chevrolet ”stærkere, smartere og mere kapabel“.
Med tre EcoTec3-motorvarianter, en V6’er på 4,3 liter og to V8’ere på henholdsvis 5,3 og 6,2 liter, nyt interiør, større lasteevne og brugsværdi føjes den nye Silverado til listen af store pick-up modeller, som General Motors har produceret gennem de seneste 95 år.
Sideløbende med Chevy’erne lancerer GMC søstermodeller Sierra baseret på det samme motorprogram.
De tre nye aluminium-motorer fra GM adskiller sig fra de hidtidige ved forøget ydelse og forbedret brændstofudnyttelse i et indsprøjtningssystem kombineret med variabel ventilstyring og cylinder cut-out, så motorerne nøjes med at køre med fire cylindre ved kørsel med lav belastning og motorvejscruising. Motoren på 6,2 liter betegnes i øvrigt som den hidtil største af sin art i det, der ”over there“ kaldes for en ”light truck“.
På ”valser“ fra 17 til 22 tommer
Foruden et opdateret eksteriør med bredere døre og forbedrede adgangsforhold til både en forøget ladflade og en ekstravagant udstyret dobbeltkabine udmærker den nye pick-up sig ved en ny type karrisseriophæng med deraf følgende forbedrede komfort og lavere støjniveau.
Undervognen er tilgodeset med skivebremser på begge aksler, forbedret affjedring med flere lag bladfjedre og dobbelte støddæmpere samt valg mellem hjulstørrelser fra 17 til 22 tommer.
På udstyrslisten finder man detaljer som elektrisk servostyring, kontrolleret start og nedkørsel i bakket terræn, parkeringssensorer for og bag, alarm for vognbaneskift og fare for kollision med forankørende trafk, trailerstabiliseringssystem og en 4,2 tommer monitor med stemmestyret info-center og kommunikationssystem. Desuden er adgangen til ladet forbedret med indbyggede fodtrin og håndgreb.
Silverado kommer i flere karrosseriudgaver og udstyrsvarianterne LT, LTZ og Z71 – sidstnævnte med automatisk spærredifferentiale på bagakslen.
De eksakte motorydelser og data for brændstofforbrug og CO2-udslip samt priser frigives først senere. Serieproduktionen forventes startet i årets andet kvartal og flere karrosserivarianter føjes til programmet i løbet af året.