Mens konkurrenterne har piftet deres modeller op, har Audi udsat lanceringen af en afløser for den nuværende Q7-serie, og ifølge ubekræftede forlydender, fordi projektet blev sendt tilbage til udviklingsafdelingen med besked om at skrue ned for den nye models design.
Hvad der helt præcist faldt i beslutningstagernes øjne var tilsyneladende en for aggressiv styling i forhold til det relativt diskrete look, som kendtegner den nuværende Q7’er. Det menes, at generationsskiftet er forsinket med omkring et år.
Formentlig vil den kommende Q7 få et stilmæssigt afsæt i sidste års Crosslane-koncept, som er lanceret efter at Wolfgang Egger i 2011 overtog ansvaret for udviklingen af Audis formsprog. Den nye Q7 baseres på VW-gruppens tredje generations SUV-platformudviklet på grundlag af den såkaldte MLB-arkitektur – samme platform som også den kommende SUV fra Bentley baseres på.
Slankere og mere raffineret
Audis nye Q7 kan med andre ord ventes lanceret i 2015 og Bentleys SUV i 2016. Derudover vil kortere versioner af samme chassisplatform danne grundlag for nye generationer af VW Touareg, Porsche Cayenne og en Lamborghini SUV i 2017.
Forventningerne til den nye Q7 er ikke kun en ændret profil, men også en kraftigt slanket udgave ved udstrakt anvendelse af aluminium og kompositmaterialer. Der gættes på en egenvægt omkring 2.400 kg for den letteste udgave svarende til en vægtreduktion på omkring 295 kg.
Det afhænger dog af, hvor stærk afsmitningen bliver fra Crosslane-konceptets såkaldte Multimaterial Space Frame-teknologi. Crosslane-bilens egenvægt er kun 1.390 kg inklusive li-ion batteripakken.
Også e-tron hybrid-udgaver
Den kommende Q7-serie ventes tillige at tælle e-tron hybrid-versioner. Igen er det et åbent spørgsmål, hvor stort afsmitningen bliver fra Crosslane-konceptets plug-in hybrid-løsning. Den omfatter en forbrændingsmotor og to elektromotorer kombineret med et 1-trins gear.
Den samlede effekt er 177 hk, hvilket kan ekspedere Crosslane op i 100 km/t på 8,6 sek. – eller 9,8 sek. ved ren batteridrift. Topfarten er 182 km/t og den gennemsnitlige ydelse ved blandet kørsel er opgivet til 90,9 km/l og et CO2-udslip på¨26 g/km. Med ren batteridrift er bilens rækkevidde omkring 85 km.
Den nye Audi Q7 ender dog næppe med en egenvægt så lav som Crosslane-konceptet. Og i så fald vil den 3-cyl. 1.5 liter TFSI-motor i sidstnævnte komme på overarbejde. En hybrid-løsning i en produktionsmoden Q7 bliver derfor snarere kombineret med en eller flere af Audis eksisterende TFSI- og TDI-motorer med slagvolumen fra 3,0 til 4,0 liter. Det vil give garanti for rigeligt kraftoverskud i den kommende Q7-serie.