I foråret skrev vi, at Peugeot er på vej med en modificeret 2-liters Euro 6d-motor til Peugeot Expert. Den vil også blive introduceret i Toyota ProAce og Citroën Jumpy. I første omgang opgraderes kun personvognsversionerne ProAce Verso, Expert Traveller og Jumpy Spacetourer.
Nu følger Toyota trop med nogle detaljer om en ny fælles PSA-motor i bunden og i midten af effekt-hierarkiet. Den tilbyder flere kræfter, større fleksibilitet og lavere forbrug end forgængeren.
Farvel til 1,6’eren
For ProAce (og Expert og Jumpy) kommer det til at betyde et farvel til den nuværende 1,6-motor med 95 hk. Efter sommerferien introducerer Toyota den nye alliancemotor, der er på 1,5 liter og yder 100 eller 120 hk.
Effekten i udgaven med 100 hk topper ved 3.500 o/m mod tidligere 3.750 o/m, og det maksimale drejningsmoment stiger betydeligt fra 210 til 270 Nm i området fra 1600 til 2250 o/m. Motoren er koblet til en ny 6-trins gearkasse (tidligere 5 gear), og den bidrager til at forbruget reduceres med 0,4 l/100 km til 5,2 l /100 km (19,2 km/l).
Effektvariant med 120 hk
CO2-udledningen falder fra 148 g/km målt efter den gamle NEDC-standard til nu 137 g/km, der er målt efter den mere realistiske WLTP-standard.
1,6’eren med 115 hk erstattes af en ny effekt-variant af 1,5’eren. Denne yder 120 hk ved 3.500 o/m. Det maksimale drejningsmoment er 300 Nm og er tilgængeligt mellem 1.750 og 2.000 o/m.
Motor med bred anvendelse
Denne motor er også forbundet med den nye 6-trins manuelle gearkasse og har desuden automatisk stop/start. Også her falder det kombinerede forbrug med 0,4 l/100 km og er nu 4,8 l/100 km (20,8 km/l).
CO2-udledningen (NEDC-normen) var 137 g/km, og er nu betydeligt lavere, nemlig 127 g/km efter WLTP-standarden. 1,5 liters motoren ligger i øvrigt også i den nye Citroën Berlingo, Peugeot Partner og Opel Combo.
Fra 6 til 8 trin
PSA-trillingernes 2-liters motor er ved hjælp af forskellige tekniske modifikationer blevet opgraderet til Euro 6d. Blandt andet er dens 6-trins automatgear blevet erstattet af et 8-trins automatgear i topudgaven af ProAce Verso med 180 hk.
Senere introduceres de nye motorer også i varevogn-versionerne. Pressechef for Toyota Anders Tystrup kan dog endnu ikke oplyse hvornår.