Ny 1,5 liters diesel til ProAce | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Toyota ProAce får ny 1,5-liters dieselmotor med 102 eller 120 hk. Foto: Toyota
PSA-motoren er en BlueHDI, der også bliver benyttet til Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo

Ny 1,5 liters diesel til ProAce

Toyota løfter lidt mere af sløret for den nye PSA-motor. Dieselmotoren på 2 liter opgraderes

af Jess Ulrik Verge
10. juli 2018
i Nyheder

I foråret skrev vi, at Peugeot er på vej med en modificeret 2-liters Euro 6d-motor til Peugeot Expert. Den vil også blive introduceret i Toyota ProAce og Citroën Jumpy. I første omgang opgraderes kun personvognsversionerne ProAce Verso, Expert Traveller og Jumpy Spacetourer.

Nu følger Toyota trop med nogle detaljer om en ny fælles PSA-motor i bunden og i midten af effekt-hierarkiet. Den tilbyder flere kræfter, større fleksibilitet og lavere forbrug end forgængeren.

Farvel til 1,6’eren

For ProAce (og Expert og Jumpy) kommer det til at betyde et farvel til den nuværende 1,6-motor med 95 hk. Efter sommerferien introducerer Toyota den nye alliancemotor, der er på 1,5 liter og yder 100 eller 120 hk.

Peugeot på vej med Euro 6d-motor til Expert

Effekten i udgaven med 100 hk topper ved 3.500 o/m mod tidligere 3.750 o/m, og det maksimale drejningsmoment stiger betydeligt fra 210 til 270 Nm i området fra 1600 til 2250 o/m. Motoren er koblet til en ny 6-trins gearkasse (tidligere 5 gear), og den bidrager til at forbruget reduceres med 0,4 l/100 km til 5,2 l /100 km (19,2 km/l).

Effektvariant med 120 hk

CO2-udledningen falder fra 148 g/km målt efter den gamle NEDC-standard til nu 137 g/km, der er målt efter den mere realistiske WLTP-standard.

1,6’eren med 115 hk erstattes af en ny effekt-variant af 1,5’eren. Denne yder 120 hk ved 3.500 o/m. Det maksimale drejningsmoment er 300 Nm og er tilgængeligt mellem 1.750 og 2.000 o/m.

Motor med bred anvendelse

Denne motor er også forbundet med den nye 6-trins manuelle gearkasse og har desuden automatisk stop/start. Også her falder det kombinerede forbrug med 0,4 l/100 km og er nu 4,8 l/100 km (20,8 km/l).

ProAce er klar med lad og boks

CO2-udledningen (NEDC-normen) var 137 g/km, og er nu betydeligt lavere, nemlig 127 g/km efter WLTP-standarden. 1,5 liters motoren ligger i øvrigt også i den nye Citroën Berlingo, Peugeot Partner og Opel Combo.

Fra 6 til 8 trin

PSA-trillingernes 2-liters motor er ved hjælp af forskellige tekniske modifikationer blevet opgraderet til Euro 6d. Blandt andet er dens 6-trins automatgear blevet erstattet af et 8-trins automatgear i topudgaven af ProAce Verso med 180 hk.

Senere introduceres de nye motorer også i varevogn-versionerne. Pressechef for Toyota Anders Tystrup kan dog endnu ikke oplyse hvornår.

Tags: Citroën jumpyeuro 6dexpertJumpyPeugeot ExpertPSAToyota Proace
Tidligere Artikel

Bilen trænes af sin chauffør

Næste Artikel

Varebiler i voksende trængsel

Næste Artikel
I løbet af de seneste ti år er der kommet 450.000 flere personbiler på vejene i Danmark. Foto: Audi

Varebiler i voksende trængsel

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Toyota ProAce får ny 1,5-liters dieselmotor med 102 eller 120 hk. Foto: Toyota

Ny 1,5 liters diesel til ProAce

10. juli 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering