NV-300 godt rustet til familiefejden | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Nissan NV-300 er et par år yngre end sine trillingesøstre, der kom til verden i 2014
Kontoret er komfortabelt og velovervejet  - og identisk med de andre to
Et lukket aflægningsrum gemmer dit rod og frister ikke svage sjæle
Eco-knappen hjælper dig med at køre lidt grønnere
Kopholderne er japanerne bedre til, når de selv får lov til at designe dem. Men denne er nu en af de bedre fra fransk hånd
Basalt, analogt - og med digitalt speedometer. Dejligt overskueligt, selv om der skal zappes meget for at få alle oplysninger ud af computeren
Ind- og udstigning er væsentligt forbedret i forhold til hedengangne Primastar
Varerummet indeholder fra 5,2 til 8,6 kubikmeter
De højt placerede baglygter er ikke så udsatte for Bilka-buler og ses bedre i trafikken
Midtersædet kan løftes og gemme på lidt af hvert

NV-300 godt rustet til familiefejden

Nissan NV-300 skiller sig ud fra sine trillingesøstre fra Renault og Opel på få men meget vigtige punkter

af Thomas André
14. juni 2017
i Test

Køreegenskaber, lasteevner, motorprogram, brændstoføkonomi og komfort er ens. De er bygget på samme samlebånd, på den samme fabrik af de samme arbejdere og af de samme dele som deres trillingesøstre. De kom så at sige ud af det samme æg.

Men de har hver sine plejeforældre til at opdrage dem, og så er det op til dem hver især at sætte deres præg på ungerne. Og så ikke mere børnehave for i dag.

Alt er på hylderne

Alt er på hylderne i Nissan varebils-program. Og det gælder også for NV-300, der afløste den gamle Primastar lige før årsskiftet.

Alle længder, modeller og udstyrsmuligheder er tilgængelige på det danske marked, hvor konkurrencen er hård. Specielt inden for familien.

Skiller sig ud

Den fås i to længder, to højder, som mandskabsvogn, chassisbil og busudgaven Combi. Varereummet rummer fra 5,2 til 8,6, og det er netop så meget større end forgængerens, at der er plads til tre europaller i den korte version.

Lasteevnen rækker fra lige over 1.000 kg til over 1.300 afhængigt af model. Udvendigt kan du style din Nissan NV-300 til at skille sig ud, men uanset hvad du gør ved den, så skal man helt hen til skiltene for at se, om pengene går til Frankrig, Japan eller Tyskland.

Tæt forhold

Nissan NV-300 er som udgangspunkt identisk med Opel Vivaro og Trafic fra Nissan, der bygger bilerne på deres fabrik i Sandouville i Frankrig.

Men selv om man er samarbejdspartnere eller i det mindste har et tæt kunde/leverandør-forhold, så er de tre mærker også direkte konkurrenter. Og når man skal sælge identiske produkter, bliver det endnu sværere at argumentere for sit eget.

Deler alt – også chef

Renault og Nissan deler oven i købet stort set alt teknisk i deres Renault-Nissan Alliance, ja selv deres øverste chef, Carlos Ghosn, er de fælles om.

Så hvordan skiller man sig ud fra konkollegaerne uden at involvere pladesmed, indretningsarkitekt eller en motortuner?

Alt i tryghed

Selvfølgelig skal man være skarp på prisen og tilbyde bunker af 24-timers vejhjælp, leasing og god service.

Resten skal hives i land på udstyrspakker, bekvemmelighed og gode kunderelationer.

Længere garanti

Men Nissan har strammet sig yderligere an på et par punkter. Nissan NV-300 har altid fem airbags, hvilket ingen af de to andre trillinger tilbyder. Og så har den en fabriksgaranti på fem år/160.000 km.

Renault Trafic står ikke tilbage for nogen

Den japanske afdeling slår altså lidt ekstra på trygheden, som jo ellers er det helt store, når man skal sælge privatbiler. Både hvad angår udgifter og den personlige tryghed. Og airbags redder jo som bekendt liv i trafikken.

Det, kunderne vil ha’

Nissan har altid 24 måneders fabriksgaranti. Medmindre man tilkøber yderligere tryghed. Det minder lidt om forholdet mellem Renaults rumænske discount-mærke, Dacia, som teknisk bygger 100 procent på Renaults drivlinjer, platforme og udstyr.

Alligevel er der tre års fabriksgaranti på de billige rumænske biler mod to på Renaults. ‘Ikke vigtigt’, siger Renault. ‘Det er det, kunderne vil have’, siger Nissan.

Varm bil

Vælger du en Nissan NV-300 Comfort eller højere, får du desuden fjernbetjent kabinevarmer fra Webasto med i købet. Det er unødvendigt at udpensle værdien af at kunne sætte sig ud i en varm bil og trille lunt afsted til arbejde.

Fra flot til skrot

Alternativet med sneskraber efterfulgt af en kørekaffe, der har ventet i den kolde kabine, mens man har frosset en vis del i laser i morgenfrosten, er usammenligneligt.

Små grå i blød

Det dufter altså lidt af, at Nissan har lagt de små grå i blød, før de introducerede deres modelprogram og standardudstyr.

Det handler om at skille sig ud på få men afgørende punkter, og her ser de ud til at have set rigtigt under de givne omstændigheder.

Dobbelt turbo

Under hjelmen ligger den samme 1,6 dCi, der driver søstrene. Naturligvis. Den har bredt sig som en steppebrand til alliancens modeller, hvor den slæber rundt på store og små personbiler og vans.

I NV-300 findes den i tre udgaver fra 95-145 hk, hvoraf den stærkeste er med dobbelt turbolader.

På fabrikkens regning

De præsterer alle en imponerende brændstoføkonomi, uanset om du vælger den med 125 eller den med 145 hk.

Og er du bange for, at de mange kræfter river den lille 1,6’er i stykker, kan du jo hvile trygt i, at det er for fabrikkens regning i de første fem år.

Tags: fabriksgarantiNissan NV-300Opel VivaroRenault Trafic
Tidligere Artikel

Europas første dedikerede motorolie til varebiler

Næste Artikel

Store lydløse kassevogne i Hamburg

Næste Artikel
Batteriet på 43 kWh kan lynlades på ca. 1,5 time

Store lydløse kassevogne i Hamburg

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Nissan NV-300 er et par år yngre end sine trillingesøstre, der kom til verden i 2014

NV-300 godt rustet til familiefejden

14. juni 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering