Den legendariske London-cap skal mere ned bare fragte folk. Folkene bag selskabet satser på el og fremover er det ikke kun passagerer, der skal med rundt i bilen. Londan EV Company satser på last mile- levering i europas storbyer.
Storbyer overalt i verden stiller større og større krav til emission fra biler. Den bold har folkene bag det indisk-ejede London EV Company grebet. Fremover skal man kunne købe London-taxi bygget til varetransport.
ifølge LEVC kan den ny-udviklede van blive en ‘game-changer’. Størrelsen matcher en lille Ford transit og med en række vidde på ren el på 125 km er den velegnet til by- og budkørsel i byer med skrappe udledningsregler. Kombineret med en benzinmotor er den samlede rækkevidde på 600 km.
Oplagt er det at den nye varebil fra LEVC bliver brugt til såkaldt ‘last-mile-delivery’, altså transport ud til slutbrugere, men fordi den også kan køre med benzinkraft, virker den kompakte varebil også, hvis varene skal ud af byen og leveres over længere distancer.
Må man selv sætte reoler i sin varebil?
Om den ny-udviklede elektriske taxa-varebil kommer til Danmark er næppe planen. Men på LEVC’s hjemmeside er andre lande nævnt. Deriblandt selvfølgelig elbils-duksene fra Norge.