Nummerplader
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Sådan tyverisikrer du dine nummerplader

Nu skal nummerplader fastgøres ordentligt for at sikre dem mod tyve. Altomvarebiler.dk har været hos isenkræmmeren efter stumper til den sikreste metode

af admin
23. januar 2014
i Baggrund, Kommentar, Nyheder

Først stjæler tyvene en bil, så stjæler de nummerplader fra en anden bil. De nummerplader kan være dine, og så er du 1380 kroner fattigere. For så meget koster et sæt nye nummerplader.
Entreprenante bilforhandlere og værksteder fandt på, at en sort ramme med forretningens navn og telefonnummer gav gratis reklame. Smart, men nummerpladen kunne ikke skrues fast; den er derimod klipset fast. Med andre ord: den sad løst fast.

20.000 nummerplader stjålet i 2012

Tyvene bød den smarte og nemme montering af de to nummerplader velkommen. Alene i 2012 blev der stjålet godt 20.000 nummerplader, ikke mindst fordi de kunne fjernes uden værktøj.
Men nu skal det være slut.
Fra 15. november 2013 skal nummerpladerne være skruet fast, som de var det før i tiden. Alle bilejere med påklipsede nummerplader har to år til at få dem fastgjort med skruer.
Ved udleveringen af nummerplader medfølger der altid et sæt skruer med plasthætter, men da de fleste nummerplader bliver monteret af sælgeren af bilen, bliver de alligevel klipset på, og skruerne havner i en kasse.
Nu kommer skruer og hætter til ære og værdighed – men for en pris. Værksteder taler allerede om, at de vil tage mellem 100 og 200 kroner for at montere en nummerplade med skruer. I de fleste tilfælde kan du gøre det selv, men på nogle biler er det vanskeligt at komme til at sætte møtrikken på. Er det tilfældet, er det en opgave for et værksted. Få det eventuelt gjort i forbindelse med et service.

Forskellige måder at fastgøre på

De udleverede skruer med plasthætter er den officielle måde at fastgøre nummerplader på. Det er bare naivt at tro, at en kærvskrue under en plasthætte med en almindelig møtrik bagpå er et effektivt værn mod tyveri. Møtrikken kan man holde fast med fingrene.
Hvis møtrikken er af den selvlåsende type, kræver det en fastnøgle for at holde på møtrikken, og så er det straks mere besværligt og ikke mindst tidskrævende. Er der noget, en tyv ikke kan lide at bruge, så er det tid på gerningsstedet.
Det er fristende at bruge en selvskærende skrue, især på de biler med stødfanger af plast, hvilket de fleste nye biler har. Hætte eller ej er en selvskærende skrue helt uden modhold og lige til at skrue ud med en stjerneskruetrækker.

Den franske metode er bedst

I Frankrig går myndighederne helt anderledes effektivt til værks. Nummerpladerne skal være fastgjort med blindnitter, de såkaldte popnitter. Skruer er ikke tilladt.
Nitterne bliver udleveret sammen med en lille hætte for at skjule den mindre kønne nitte. Monteringen kræver en boremaskine og en nittetang.
Afmontering kræver også en boremaskine. Indtil nitter bliver obligatorisk, hvad de desværre næppe gør, vil tyven blive derfor overrasket og mangle en boremaskine. Videre til næste bil, hvor tyveriet kun kræver en skruetrækker.

Tidligere Artikel

Strøm på Kia Soul

Næste Artikel

Porsche klar med Macan

Næste Artikel
Den nye Porsche Macan er en af de biler, som det nye Latitude Sport 3 er blåstemplet til originalmontering på. I en situation som her vist vil Latitude Cross være et bedre alternativ.

Porsche klar med Macan

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Sådan tyverisikrer du dine nummerplader

23. januar 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering