Timingen er uovertruffen. I hvert fald set fra et hjørnekontor, der vender mod Christiansborg. Ford har netop sammen med Deutsche Post DHL sat den elektriske varebil StreetScooter Work XL i produktion på Fords joint venture-fabrik Ford Otosan i Kocaeli, Tyrkiet.
Den er baseret på chassiset af en 2-tons Ford Transit, som er udstyret med en elmotor og et karrosseri baseret på StreetScooter-specifikationer fra Deutsche Post DHL Group.
Tunge batterier
Alene størrelsen på StreetScooter Work XL er lidt af en lun kartoffel. Både Volkswagen, Mercedes-Benz og Renault har bygget elektriske varianter af deres store varebiler med fornærmende ringe rækkevidde.
Man sidder tilbage med en fornemmelse af, at de bare ikke har satset nok på projekterne. For de burde da om nogen have hjernekapacitet og økonomiske midler til at trylle 150 km ud af en varebil.
Pokkers batterier
Men problemet går i al sin enkelthed ud på, at batterier stadig er for tunge, og netop de tungeste varebiler har en bureaukratisk begrænset tilladt totalvægt på 3,5 ton.
Så man kan sige, at al teknik er på plads. Bilerne præsterer og fungerer til alles tilfredshed. Hvis det bare ikke var for de pokkers batterier, der ender med at optage alt for meget af nyttelasten.
På plakaten
Fords tilknytning til projektet er en gammel kendt tilgang til potentielt varme kartofler. Bilgiganten med den skrantende aktiekurs gør, som mange konkurrenter gjorde for 15 år siden, da elbiler begyndte at rumstere på direktionsgange og i Europas ministerier.
I stedet for at gå all-in med udviklingen af en helt egen udgave af en elektrisk varebil, vælger man at levere teknikken i samarbejde med en partner, som så bliver hovednavnet på plakaten.
16 om dagen
Omkring 180 Ford-medarbejdere er sat i værk for at bygge op til 16 Work XL-modeller om dagen, hvilket svarer til en årlig produktionskapacitet på 3500 enheder.
-Fremstillingen af StreetScooter Work XL kobler Fords uovertrufne varebilsekspertise sammen med StreetScooters styrke som et agilt opstartsselskab, siger Jörg Beyer, der er produktudviklingschef i Ford of Europe.
Den største
Imens har Ford globalt sat fuld damp på alle kedler i udviklingen af plugin hybrider på samtlige modeller op til Ford Transit Custom. Det er den med trecylindret benzinmotor og urban rækkevidde på batteriet.
Work XL er den største leveringsvogn i StreetScooters modelprogram med et varerum på 20 m3, plads til mere end 200 pakker og en nyttelast på op til 1275 kg.
Stor rækkevidde
Ford fremstiller StreetScooter Work XL med en række elektriske motorer og lithium-ion-batterier, der leverer op til 90 kWh (122 hk) og et maksimalt moment på 276 Nm.
Work XL-modellen har en rækkevidde på op til 200 km med en batterikapacitet på op til 76 kWh.
Grønne hoser
Partnerskabet med den tyske post-koncern er desuden ideelt taget i betragtning, at Tyskland er godt i gang med indføre nye og udvide eksisterende miljøzoner, hvor forbrændingsmotoren får mindre og mindre albuerum.
På denne måde kan Ford gøre sine hoser grønne og med ren samvittighed sige, at de med dette partnerskab bidrager til reduceringen af CO2-udledning i tyske byer.
Måske til salg
Sammenlignet med en tilsvarende varebil med dieselmotor reducerer elektriske varebiler årligt CO2-udledningen med fem ton og brændstofforbruget med 1900 liter.
Work XL-modellen anvendes til Deutsche Post DHL’s pakkelevering i tyske byområder. Ford og Deutsche Post DHL overvejer i øjeblikket, om StreetScooter skal produceres og sælges til tredjepartskunder.
Den perfekte elvarebil
-Vi har i Ford fundet den ideelle partner, der forstår vores fleksible og kundeorienterede produktionstilgang. Sammen fremmer vi elektromobiliteten i Tyskland og gør bytrafik både mere miljøvenlig og støjsvag.
-Med den nye Work XL StreetScooter har vi nu den perfekte elektriske varebil til pakkelevering i storbyområder, som i fremtiden også vil gavne andre transportvirksomheder, siger professor Achim Kampker, StreetScooters grundlægger og administrerende direktør.
Kæmpe investering
Ud over tilknytningen til StreetScooter-projektet investerer Ford i omegnen af 71 milliarder kroner i elektrificering af sit modelprogram.
Bilgiganten planlægger løbende at levere 16 fuldt elektriske biler inden for en global portefølje af i alt 40 elektrificerede biler frem til udgangen af 2022.