Norge vil ændre kørekortregler for el-varebiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Store el-drevne varebiler på op til 4,25 ton som MAN eTGE kan blive lovlige at føre på lille kørekort i Norge fra næste år. Foto: MAN

Store el-drevne varebiler på op til 4,25 ton som MAN eTGE kan blive lovlige at føre på lille kørekort i Norge fra næste år. Foto: MAN

Norge vil ændre kørekortregler for el-varebiler

Flere og flere lande ønsker at udnytte EU-reglen om at tillade elvarebiler over 3,5 tons på lille kørekort

af Jess Ulrik Verge
29. november 2018
i Nyheder

Tyskland, England og Holland er allerede med på beatet – og nu går også den norske regering ud med sin støtte. Nemlig at sætte lidt mere skub i salget af de store el-drevne varebiler på 4,25 tons ved at tillade chauffører med lille kørekort at sidde bag rattet.

I Danmark har regeringen planer om at forbyde salg af fossilbiler i 2030. Det kommer sikkert også til at gælde for varebiler. Dog er det kun venstrefløjen, der er klare i mælet om at ville gøre det lettere at sælge de store elvarebiler ved at lempe lidt på kørekortreglerne.

Bliver mere konkurrencedygtige

Ved at tillade en el-varebil på 4,25 tons at blive kørt på lille kørekort sikrer man nemlig, at de på nyttelast bliver konkurrencedygtige med fossile 3,5-tonnere. I Danmark har politisk skepsis ført til, at man afventer resultater fra en tysk forsøgsordning.

Holland hopper med på den store vogn

Imens ser det ud til, at broder- og foregangslandet Norge overhaler Danmark: -Øget brug af nul-emissionskøretøjer er et vigtigt tiltag for at nå regeringens mål i miljøpolitikken, siger samfærdselsminister Jon Georg Dale, der kommer fra Norges største parti Fremskridtspartiet.

Skal have to års erfaring

Han tilføjer: -Vi ønsker derfor at gøre det muligt på lille kørekort at køre elvarebiler, selv om disse er lidt tungere. Dette kan måske gøre, at flere vælger en el-varebil i stedet for en fossilbil, hævder han.

Ny lov tillader 4,25 tons på lille kørekort

Jon Georg Dale har nu bedt Vegdirektoratet om at udarbejde et forslag til nye regler. I disse skal det blandt andet hedde, at de personer, som har to års erfaring med at køre bil på kørekort i kategori B, gerne må føre en varebil på op til 4250 kilos totalvægt, hvis denne føre frem ved hjælp af alternative drivmidler.

Vegdirektoratet vil sende regelændringer i høring med det sigte, at den nye lov kan træde i kraft i foråret 2019.

Baggrunden for Tysklands, Englands og Hollands tiltag er EU-regler, der gør det muligt at undtage disse køretøjer fra de almindelige regler om kørekort for lette lastbiler – dvs kørekort i kategori C1.

Tags: EU-reglerkørekort kategori BLille kørekort
Tidligere Artikel

Uddannelse til vognmænd og chauffører

Næste Artikel

Storbyer vil have hybrid varebiler

Næste Artikel
Forsøget er baseret på, at deltagerne skal lade op fra eksisterende installationer og ikke - som her - fra lynladere

Storbyer vil have hybrid varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Store el-drevne varebiler på op til 4,25 ton som MAN eTGE kan blive lovlige at føre på lille kørekort i Norge fra næste år. Foto: MAN

Norge vil ændre kørekortregler for el-varebiler

29. november 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering