Tyskland, England og Holland er allerede med på beatet – og nu går også den norske regering ud med sin støtte. Nemlig at sætte lidt mere skub i salget af de store el-drevne varebiler på 4,25 tons ved at tillade chauffører med lille kørekort at sidde bag rattet.
I Danmark har regeringen planer om at forbyde salg af fossilbiler i 2030. Det kommer sikkert også til at gælde for varebiler. Dog er det kun venstrefløjen, der er klare i mælet om at ville gøre det lettere at sælge de store elvarebiler ved at lempe lidt på kørekortreglerne.
Bliver mere konkurrencedygtige
Ved at tillade en el-varebil på 4,25 tons at blive kørt på lille kørekort sikrer man nemlig, at de på nyttelast bliver konkurrencedygtige med fossile 3,5-tonnere. I Danmark har politisk skepsis ført til, at man afventer resultater fra en tysk forsøgsordning.
Imens ser det ud til, at broder- og foregangslandet Norge overhaler Danmark: -Øget brug af nul-emissionskøretøjer er et vigtigt tiltag for at nå regeringens mål i miljøpolitikken, siger samfærdselsminister Jon Georg Dale, der kommer fra Norges største parti Fremskridtspartiet.
Skal have to års erfaring
Han tilføjer: -Vi ønsker derfor at gøre det muligt på lille kørekort at køre elvarebiler, selv om disse er lidt tungere. Dette kan måske gøre, at flere vælger en el-varebil i stedet for en fossilbil, hævder han.
Jon Georg Dale har nu bedt Vegdirektoratet om at udarbejde et forslag til nye regler. I disse skal det blandt andet hedde, at de personer, som har to års erfaring med at køre bil på kørekort i kategori B, gerne må føre en varebil på op til 4250 kilos totalvægt, hvis denne føre frem ved hjælp af alternative drivmidler.
Vegdirektoratet vil sende regelændringer i høring med det sigte, at den nye lov kan træde i kraft i foråret 2019.
Baggrunden for Tysklands, Englands og Hollands tiltag er EU-regler, der gør det muligt at undtage disse køretøjer fra de almindelige regler om kørekort for lette lastbiler – dvs kørekort i kategori C1.