Selvom Nissan ikke havde ”ordinære“ premierenyheder at præsentere, var der ved åbningen af Genèves motorshow alligevel – – set i et dansk perspektiv – et par interessante nyheder på standen.
I begge tilfælde modeller med relation til biler, som føres frem mellem gule nummerskilte på det danske vejnet: Juke og X-Trail.
Den sidstnævnte er helt ny og fortsætter den linie, som Nissan startede med den 4-hjulstrukne crossover tilbage i 2001 og siden har fulgt op med modellerne Murano, Qashqai og Juke.
Nissan har gjort X-Trail mere rummelig end forgængeren og samtidigt implementeret seskabets nye Connetct-system med flere nye applikationer; bl.a. smartphone-integrering, foruden det såkaldte Safety Shield sikkerhedssystem.
Dertil kommer LED lygtetenologi i topmodellerne og et soltag af panorama-typen samt elektrisk betjent bagklap.
Dansk premiere i efteråret
Hvornår dukker den så op i Danmark? Ifølge sædvanligvis velunderrettet kilde får den dansk premiere i september.
Fornylig introducerede Nissan Danmark den nye generation af SUV-modellen Qashqai. Nissan X-Trail er baseret på den såkaldte CMP-platform – Renault-Nissan Alliance Common Module Family – og produceres i Europa.
Der er tale om en intercontinental cocktail. En model fra et japansk bilmærke, produceret i England og med en fransk bilgigant som afsender.
Der er tænkt nyt både ude og inde – ikke mindst med hensyn til plads- og adgangsforholdene bagest i den mellemstore SUV. Dét spiller jo en vis rolle for professionelle brugere af X-Trail som varebil.
Ny 130 hk dieselmotor
Sammen med den vitaliserede Nissan X-Trail følger en nyudviklet, mere raffineret og økonomisk 130 hk dCi dieselmotor på 1,6 liter.
X-Trail produceres både som forhjulstrækker og 4-hjulstrækker – sidstnævnte med den seneste generation af Nissans AllMode 4×4-transmission, som kombineret med det ligeså nye Chassis Control-system og Safety Shield-system tbidrager til optimering af bilens køreegenskaber og aktive sikkerhed.
Faceliftet Juke
I 2010 lancerede endnu en SUV-betonet crossovermodel, nemlig Juke, der blev en gedigen succes. Der blev i de første 40 måneder produceret flere end 420.000 eksemplarer, og heraf er alene de 135.00 solgt i fjor. Med den faceliftede udgave forventer Nissan at den dynamisk profilerede model vil blve endnu mere efterspurgt. Det tror pokker.
Den faceliftede Juke lanceres herhjemme ligesom X-Trail i september. Som Nissan X-Trail er den nye Juke tilgodeset med såvel et nyt audio- og Connect-system som Safety Shield- og Dynamic Control-systemet suppleret af Nissans Around View Monitor-parkeringsassistance med ialt fire kameraer.
Foruden de stilmæssige forandringer for og bag er der taget skridt till forbedring af pladsforholdene bagtil i bilen og Juke vil kunne leveres med både Xenon-lygter og soltag.
40 pct. mere plads
I forhjulstrukne udgaver af Juke er pladsforholdene ifølge Nissan forbedret med omkring 40 pct. Nok så interessant er tilføjelsen af en ny turboladet 113 hk/190 Nm motor på 1,2 liter med bedre ydelser end den hidtidige motor på 1,6 liter.
Det gælder både med hensyn til trækkraft, brændstoføkonomi og CO2-udslip.Til sammenligning yder 1,6-liter motoren 117 hk og 158 Nm. Koblet til et 6-trins gear og tilgodeset med start/stop-system nøjes 1,2-liter motoren med en gennemsnitlig normværdi på 5,5 liter pr. 100 km svarende til knap 18,2 km/l. CO2-udslippet er opgivet til 126 g/km.
Alternativet til den trindelte gearkasse er en CVT-gearkasse, men om den står på indkøbslisten hos Nissan Danmark er p.t. uafklaret.
Den hidtidige 110 hk 1,5-liter dCi turbodieselmotor fortsætter uændret, mens den hidtidige 1,6-liter sugemotor erstattes af en 1,6-liter Euro 6-motor med forøget kompressionsforhold og en ydelse på 140 kW – vel over 185 hk. Det skal nok få sat liv i den kompakte Juke.
De 4-hjulstrukne varianter kan leveres med den nye Xtronic-gearkase, som bidrager til forbedring af såvel den generelle ydelse i almindelighed som acceleration og brændstoføkonomi i særdeleshed.
Den iltre Nismo RS
Men en måndes tid efter Danmarkspremieren kommer der én modelnyhed mere, nemlig en ilter variation over Juke-temaet: Nismo RS.
Det er en vild krabat med 218 hk, kraftigere bremser, sportsafstemt affjedring og begrænset spærredifferentiale på forhjulstrukne versioner. Man kan se den for sig med gule – eller måske spraglede – nummerskilte for og bag. Wauw!
Og hvorfor ikke. Det er jo ikke basismodellerne, som har banet vej for Juke-successen, men derimod de benzindrevne 1,6-liter, topudstyrede Tekna-varianter, der har stået for over en tredjedel af Juke-salget.
85 pct. af Juke-ejerne er faktisk førstegangskøbere hos Nissan, der har så megen fart på, at der må arbejdes i 3-holdsskift på Sunderland-fabrikken ved Newcastle for at følge med efterspørgslen.