Ved den nylige statiske præsentation af den kommende hatchback, Pulsar, herhjemme, bebudede Nissan Danmark priser, der vil kunne udfordre konkurrenter med tilsvarende biler, og den påstand var måske ikke grebet ud af den blå luft.
Nissan ser Tyskland som det primære marked for Pulsar-serien, omend også England forventes at blive et vigtigt marked for den nye model. Her er der allerede kalkuleret priser under prisniveauet for de to primære konkurrenter: Ford Focus og VW Golf.
Oplagt som varebil
Pulsar er med en akselafstand på 2700 mm hjemfalden til indretning som varebil, al den stund Nissan har lagt særlig vægt på optimal pladsudnyttelse bag forreste sæderække i kabinen.
Marketingchef Steffen Nederby Høj lægger ikke skjul på, at Nissan Danmark har store forventningerne til Pulsar Van, der i basisudgaven kommer med en turboladet 115 hk benzinmotor på 1,2 liter og enten manuelt gear eller automatgear, som genererer et gennemsnitligt normtal på 19,6 km/l.
En dieseldrevet version bliver mindst ligeså interessant med et normtal på 28,6 km/l, så tilbage står blot, hvad Nissan kan prissætte den nye Pulsar til i Danmark.
8500-15.400 kroner billigere
I dét perspektiv er det interessant, at Nissan i England har offentliggjort priser, som underbyder konkkurrenterne Ford Focus og VW Golf, og det bekræfter, at Nissan Danmark har gode grunde til at forvente konklkurrencedygtige priser, når i oktober får dansk premiere efter verdenspremieren ved det internationale motorshow i Paris.
I England koster den billigste Pulsar 8.500 kr. mindre end den billigste 5-dørs Ford Focus med den flere gange prisbelønnede 100 hk 1,0-liter Ecoboost-motor og en tilsvarende 5-dørs VW Golf med 105 hk 1,2-liter motor koster 15.400 kr. mere end Pulsar.
Produceres i Spanien
På samme måde forventes den dieseldrevne Pulsar prissat, så den matcher Focus og Golf – dersom den ikke også underbyder disse med markant lavere priser.
På de øvrige europæiske markeder forventes tilsvarende prissætning i forhold til konkurrenterne, og både for de benzin- og dieseldrevne varianter af Pulsar-serien, der produceres på Nissans spanske fabrik i Barcelona.