2700 millimeter er der mellem den forreste og bageste aksel i den nye Nissan Pulsar, der lanceres herhjemme til efteråret og dermed udvider den danske modelportefølje med en mellemstor bil, der vil kunne gøre sig som familie- og jobbil såvel som varebil.
Den store akselafstand indikerer, at Pulsar vil være både retningsstabil at køre og så rummelig, at den bliver interessant mellem gule eller to-farvede nummerskilte.
– Der har ikke været overvejelser i den retning, men bilens størrelse taget i betragtning, kan det ikke afvises, at den kan blive et alternativ også som varebil, siger informationschef Ann Strøbye, Nissan Danmark.
Priser og modelsplit er endnu ikke fastlagt.
Kompakt og rummelig
Bilens lange akselafstand til trods måler den ikke mere end 4385 mm fra ende til anden, og pladsen bag forstolene i personbiludgaven er 692 mm mellem stoleryg og sædeforkant, så bilen er angiveligt mere rummelig end mange andre biler i det mellemstore klassement.
For så vidt angår konstruktion og design er den 5-dørs hatchback Pulsar baseret på samme filosofi, som kendetegner modellerne Qashqai, X-Trail, Juke og Note og spækket med avancerede elektroniske detaljer såsom Safety Shield, Moving Object Detection, NissanConnect-system og LED-lygter.
Turboladede motorer
Pulsar-modellerne trækkes af kraftfulde turboladede motorer. Fra en 1,2 DIG-T benzinmotor med 115 hk og en 1,5 dCi dieselmotor med 110 hk og 260 Nm til en 1,6 benzinmotor med 190 hk, der kommer primo 2015.
Brændstofforbruget er optimeret og CO2-udslippet reduceret mest muligt, helt ned til 95 g/km for nogle motorvarianter.
Transmissionen er enten manuel eller baseret på Nissans automatiske XTronic-gear.
Bilerne er udviklet i Europa og produceres på Nissans fabrik i Barcelona, Spanien.