Nissan har startet serieproduktionen af endnu en el-dreven model, nemlig varebilen e-NV200, der er baseret på samme drivlinie som den el-drevne bestseller Nissan Leaf.
Produktionen foregår udelukkende på Nissan-fabrikken i Barcelona, Spanien, og indgår i en investering på godt 3,2 mia kr. Nissan e-NV200 skal produceres både som varebil, hyrevogn og personbil og eksporteres til 20 lande verden over – inklusive Japan.
Nissan ”first mover“
Manden med ansvar for planlægningen af Nissans bilproduktion, Andy Palmer, fastslog i forbindelse med den officielle start på produktionen i Barcelona, at han ser Nissan som pioner, når det gælder el-biler.
Der er foreløbig produceret flere end 110.000 eksemplarer af Leaf og el-biler er i dag anerkendt som alternativ teknologi.
Mens mange konkurrenter stadig er igang med deres første el-bil, er Nissan nu godt igang med model nummer to, og det vil efter hans mening give Nissan en fordel at være „first mover“.
EU-støtte til ladestationer
Barcelona blive i øvrigt den første by, hvor den el-drevne e-NV200 introduceres som taxa, og Andy Palmer forventer at det vil bidrage væsentligt til forbedring af miljøet i den spanske storby – ligesom en markant forøgelse af antallet af el-drevne taxaer vil kunne gøre det i andre europæiske metropoler som f.eks. Paris og London. Dét vil dog afhænge af visionerne i de respektive stæders byråd.
Fabrikken i Barcelona vil efter en indledende produktion af såkaldte 0-serie biler, tage fat på serieproduktion af den blåstemplede varebil og forventer at levere de første eksemplarer i juni.
De el-drevne modeller forventes lanceret i Danmark i løbet af oktober 2014. Både som personbil og varebil, men formentlig ikke som hyrevogn.
160 stationer i Danmark
EU har i øvrigt med lidt over 27 mio kr. støttet Nissans indsats for at udbygge det europæiske netværk af ladestationer.
Der er siden 2010 installeret ladestationer hos flere end 215 autoriserede Nissan-forhandlere – den sydligste er på den portugisiske ø Madeira og nordligste er p.t. i Tromsø, Norge.
Ladestation nummer 1.000 blev sat i drift i England i januar i år. I løbet af indeværende år forventes det samlede antal ladestationer at nå op på 1.839.
De såkaldte ”CHAdeMO QC“-stationer er indrettet til i løbet af en halv time at genoplade batterierne 80 pct. af den totale ydelse.
I Danmark har selskabet Clever angiveligt 160 ladestationer; heriblandt 53 hurtigladere med en kapacitet på 50 kW og 60 hurtigladere med en kapacitet på 22 kW. Der er planlagt opstilling af yderligere ladestationer i indeværende år – 50 såkaldte Combo-ladere med udtag til ladning med enten 50 eller 22 Kw foruden 150 ladestandere med 22 kW. I Norge er der angiveligt 94 ladestandere, i Tyskland 37, Frankrig 107 og i England 195.
Strømmen går – så at sige – den rigtige vej for el-biler som f.eks. e-NV200.