Nissan Resonance kan betragtes som en VIP lounge på fire hjul og må også antages at være om ikke den næste Murano, så dog et kraftigt fingerpeg om den kommende store luksus SUV fra Nissan.
Eftersom Nissan kalder Resonance for en global koncept bil, tyder alt på, at den lander i Europa og formentlig også i Danmark. Måske ikke på de dyre hvide nummerplader, men muligheden for indregistrering på gule eller papegøjeplader ligger åben.
Nissan understreger, at Resonance er en designøvelse, men den er også en øvelse i ny hybridteknik fra Nissan. Designet peger imod Nissans fremtidige formsprog for deres SUV-modeller og fører linjen videre fra Qashqai og Juke.
Den effektive hybridteknik med forbrændingsmotor, en elmotor, litium-ion batteri, omformning af bremseeneregi til strøm og firehjulstræk skal vise respekt for miljøet – og lovgivning om forurening – uden at gå på kompromis med køreglæde.
En større Murano
Oplysningerne om den avancerede tekniske løsning er sparsomme, men det ligger dog fast, at drivkilden i fronten er en 2,5 liter V6 benzinmotor i samspil med en elektrisk motor, der lader på et litium-ion batteri.
Hvorvidt Resonance kører på strøm alene med benzinmotoren i rollen som rækkeviddeforlænger, eller elmotoren er et supplement til benzinmotoren er ikke klart, lige som det heller ikke er oplyst, om Resonance er en opladningshybrid. Transmissionen er på alle fire hjul via en CVT automatisk gearkasse.
Dimensionerne understreger, at Resonance venter i kulissen på at blive kaldt ind på scenen som Murano. Resonance er 484 cm lang, 200 cm bred og 173 cm høj til en akselafstand på 288 cm. Længde og højde er identisk med Murano, bredden er 11 cm større, og akselafstanden er 5 cm længere.
Avanceret teknik tager tid, og det gør det også for Nissan, der er blandt de mest erfarne på området for elbiler. Men indtil denne konceptbil har Nissan koncentreret sig om rene elbiler som Nissan Leaf, der leverer teknik til varebilen e-NV200. Derfor kan tidshorisonten for den næste Murano strække sig helt hen til 2015.