2013 har været en opadgående kurve for Nissan i Danmark. Ud over de to små, Note og Micra, der har vundet godt fodfæste, er der kommet skub i udsalget af Qashqai, som efter nytår bliver skiftet ud med en helt ny generation.
Qashqai markerede for otte år siden starten på en helt ny bilklasse, crossoverne, der i dag har vundet hævd i en lang række nye knopskydninger af eksisterende og helt egne modeller.
Den gang skulle der gribes noget dybere i lommerne, end man kommer til for at erhverve sig næste generation, som har gennemgået en lang række forbedringer plus en ny motor.
Nye turbobenziner
Præstationer, brændstoføkonomi og CO2-udledning er forbedret pænt, ligesom den er større på alle leder og kanter med undtagelse af højden, der er blevet 16 millimeter lavere.
Nyt under hjelmen er den nye 115-hestes 1,2 DIG-T turbomotor, der kan præstere op til 17,9 km/l. Det samme som storebror 1,6 DIG-T med 150 hk.
I dieselafdelingen er der intet nyt under solen. 1,5 dCi med 110 hk og 1,6 dCi med 130 hk kører videre. Nyt er dog, at den mindste nu kan slæbe Qashqai hele 26,3 km for en liter dieselolie, mens CO2-produktionen lige akkurat sniger sig under 100 g/km.
Godt indtryk
Pressen har fået lov til at se den nye Qashqai i form af et par forproduktions-modeller. Desværre fik vi ikke lov til at køre i de nærmest håndbyggede Qashqai, men det er tydeligt, at Nissan har strakt sig langt for at gøre et godt indtryk på nye og eksisterende crossover-købere.
Der er klart mere schwung over linjerne i den nye kabine, der har fået knap så meget billig plast med fra den udgående model. Også sæderne er helt nye og skulle være inspireret af NASA-forskning for at øge blodomløbet og dermed ikke skulle gøre føreren så træt på lange ture.
Nissan siger også, at de har gjort meget ud af at dæmpe støjniveauet inde i bilen. Det kan man af gode grunde ikke se på bilen, men man kan tydeligt se, at det ydre design er blevet opgraderet med mere sporty og dynamiske linjer.
1800 kilo på krogen
Anhængervægten er øget med 400 kilo til 1800 kilo på 1,6 dCi med både 2WD og 4WD. Det er i øvrigt den eneste motor, der fås med firehjulstræk. De firehjulstrukne Qashqai har vist sig at udgøre beskedne to procent af salget.
En nye sikkerhedspakke indeholder ud over tidligere kendte funktioner nu også skilte-genkendelse, automatisk fjernlys, træthedsregistrering, advarsel om biler i den blinde vinkel samt semiautomatisk parkeringsassistent, der kan parallelparkere bilen for dig.
Nissan Qashqai van-priser:
1.2 DIG-T Visia Van 145.000 / 170.000 ekskl/inkl. moms
1.5 dCi Visia Van 141.000 / 171.000 ekskl./inkl. Moms
1.6 dCi Visia Van 160.000 / 190.000 ekskl./inkl. moms
I dag koster en 1,6 Visia Van fra 135.500 ekskl. moms (1,6 benzin), og fra første januar ville en gl. 1,5 dCi van koste 140.000 ekskl. moms (2014 afgifter). Billigst Qashqai van diesel (1,5 dCi) kommer dermed umiddelbart til at koste præcis det samme i ny som i nuværende udgave, takket være det store brændstofforbrugs-fradrag.
Mere info om den nye Qashqai her