Vist er Nissan et af de større japanske bilmærker, men har også dybe rødder i England, hvor udvikling og produktion finder sted. Det betyder, at den nye Nissan Note er skræddersyet til europæiske bilkøberes ønsker om komfort, køreegenskaber og økonomi.
Det ydre er nyt fra bunden af og udspringer i designstudiet Invitation, der blev vist på biludstillingen i Geneve 2012. Designet er energisk med skarpe detaljer i form af en kileformet indpresning i karrosseriets side, store forlygter med seneste lygteteknologi sat sammen med den nye markante form på grillen.
Den aktuelle Notes karakteristiske boomerang baglygter er afløst af en mere traditionel form, der rækker lidt ind i den store bagklap. Vinduesarealet er stort og de sorte stolper øger arealet optisk. Arealet med fire vinduer, deraf et lille helt forrest og et helt bagerste lover et godt udsyn.
Elektronisk datacenter
Det indre er aldeles nyt med runde ure og en avanceret midtersektion i instrumentbordet. Den 15 cm store farveskærm er fremtrædende og har også en fremtrædende funktion. Her bliver billeder af det avancerede 360 grader Around View Monitor (AVM), kendt fra Qashqai, vist. Denne funktion er for første gang en del af udstyret i en bil i 4 m klassen. At det bliver ekstratilbehør er nok sandsynligt.
AVM styrer den berøringsfølsomme skærm også navigation baseret på Google ”send til bil” teknologi, der gør det muligt at lægge en rute hjemme og sende den til Note fra computeren. Også audiosystemet, bluetooth og telefon er integreret i dette elektroniske datacenter.
Nissan lægger vægt på at gøre den nye Note til en af de mest trafiksikre biler i sin klasse med en række optiske tiltag styret af et vidvinkel bak kamera. Den samlede sikkerhed omfatter advarsel for vejbaneskift, objekt i den blinde vinkel og advarsel om et objekt i bevægelse bagved bilen, fx et barn, skjult i spejlene.
Avanceret turbo-benzinmotor
Samarbejdet med Renault har affødt en ny platform, delt med Renault Clio og også nye motorer, ligeledes fælles med Clio. At en lille dieselmotor er sparsommelig er almindelig kendt, men at en 1,2 liter 3-cylindret benzinmotor opnår næsten samme brændstof økonomi er usædvanligt.
Motoren med betegnelsen DIG-S yder 98 hk og har et moment på 142 Nm ved 4400 omdrejninger. De trecylindre har en kontravægt ved krumtappen for at eliminere vibrationer og giver en fornemmelse af at køre med en 4-cylindret motor.
Det særlige ved DIG-S er en turbolader forbundet med en elektronisk styret kobling, der afbryder turboen ved lave omdrejninger for at forbedre økonomien.
Det officielle forbrugstal ved blandet kørsel på 23,5 km/l og en udledning på 99 g CO2 pr. km. Sammenlignet med at 1,5 liter dCi turbodieselmotoren med 90 hk kører 28 km/l og udleder 95 g CO2 pr. 100 km er tallene for den 3-cylindrede benzinmotor temmelig lovende.
I Danmark til efteråret
Til en mindre bil som Note, der må formodes at køre mange kortere ture i bymæssig bebyggelse og som pendlerbil, er en benzinmotor at foretrække fremfor en lille diesel, der ofte ikke vil komme op på sin rette driftstemperatur til skade for forbruget.
Som varebil kunne den nye Note 1,2 DGI-S være interessant som distribution af lettere gods. Varerummet er på ca. 1330 liter eller 1,3 m3 og nyttelasten andrager ca. 400 kg.
Endnu er hverken de endelige specifikationer eller priser offentliggjort. Det vil ske tæt på lanceringen til efteråret.