Sådan Nissan! Sådan skal den skæres. Hvorfor skal det være så svært at bygge en pickup, der kan andet og mere end bare slæbe noget tungt og spilde kørekaffen?
Svaret er selvfølgelig penge. Bladfjedre og stiv bagaksel er billige, og one-ton pickup-klassen er skabt som arbejdsbiler.
Benzinslugende monstre
I resten af verden er det arbejdere, der bruger dem. Har man penge og skal bruge en pickup, køber man en to-tons pickup. Altså de tunge basser, amerikanerne har gjort til et symbol på arbejderklassen.
De har aldrig rigtigt vundet ind blandt europæere, der har svært ved at fordøje de benzinslugende monstre.
Her på kontinentet
Som vi beskrev det her på altomvarebiler.dk allerede ved den officielle pressepræsentation af Navara i november 2015 er der ganske enkelt en verden til forskel på før og nu.
Alle, der har kørt i en one-ton pickup, som her på kontinentet er det, vi til daglig refererer til som en ‘pickup’, har oplevet den stivbenede og ukomfortable oplevelse, det er at buldre rundt på stiv bagaksel med endnu stivere bladfjedre. Det giver ikke just lyst til at levere potteplanter ud over kommunegrænsen.
For personalets skyld
Hverken affjedring eller støddæmpere er bygget for personalets skyld. Hele konstruktionen er udviklet til at slæbe så tungt et læs som muligt over så ufremkommeligt terræn, det lader sig gøre.
Men Navara Double Cab har i nyeste udgave fået fem-leddet multilink bagaksel og skruefjedre, der nu er kommet i en klasse, hvor de kan forsvares til det tunge arbejde, pickuppen stadig skal kunne udføre.
Ny dreng i klassen
Den besidder ikke VW Amaroks stramme tekniske formåen; ej heller Ford Rangers rå og sexede udstråling. Alligevel sætter den begge de to teknisk bedste konkurrenter til vægs med sin ligefremme og indbydende kørestil.
Det er som den nye dreng i klassen, der på sin første dag viser en helt ny og nyskabende stil, ingen andre havde tænkt på. ‘Hvorfor har vi ikke gjort det før?’
Og det virker.
Papegøjeplader
Navara er intet mindre end den første one-ton pickup, man får lyst til at køre længere ture i. Og ikke bare i bjergrigt eller mudret terræn. Også på asfalt, ja endda på knoldet vej formår den at holde på formerne, så både hovedbeklædning og løse tænder bliver siddende.
Man kommer ligefrem til at overveje papegøjeplader på en pickup. Og så skal den endda have meget mindre for ulejligheden, end den gamle skulle. For også under hjelmen er der fantastiske nyheder.
Master-maskine
Nissan har fra samarbejdet med Renault fået den store Master-motor på 2,3 liter med 160 eller 190 hk til at tage over efter den gamle 2,5’er, der så slipper for at blive optimeret til de nye Euro6-krav.
I den testede model, som er den absolutte topmodel med Tekna-udstyr, 190 hk og den nye syv-trins automatgearkasse, går det over stok og sten med umærkelige gearskift, som også tackler firehjulstræk i terræn ganske imponerende. Du kan også vælge at skifte sekventielt, så du kan fiksere den i et gear, som kunder til denne type bil ofte foretrækker.
Det er jo sådan, man virkeligt fornemmer, at den har magt over tingene.
Fordrukken pensionist
Sammenlignet med andre bilers på flad, asfalteret vej er det også nye tider i pickup-klassen. Både 160- og 190-hestes versionerne er opgivet til et forbrugssnit på 15,6 km/l med manuel gearkasse. 14,3 med automatgear.
Herfra kan vi kun ønske held og lykke med dét projekt. Men det er alligevel et kæmpe skridt fremad i forhold til den nu pensionerede 2,5, der vist var opgivet til omkring 12.
Crossover-snit
Selv om det primært er teknikken, der imponerer i Navara, er der også godt nyt indendørs. Kabinen er opdateret med et mere indbydende crossover-snit, og køreoplevelsen med den nye bagvogn giver en helt anden oplevelse af den. Tingene hænger jo sammen.
Navara kan mod merpris udstyres med Around View Monitor, (5.365 kroner plus moms) der giver komplet overblik over omgivelserne under bakning og manøvrering. Dertil kommer for eksempel automatisk nødbremse, som også bidrager til en ny, moderne køreoplevelse, man hidtil har måttet ty til SUV’er for at få.
Multilink til alle
Konklusionen på den tekniske del af testen er overordnet fuldstændig overgivelse. Navara Double Cab gør det bare fantastisk med den nye affjedring, multilink bagaksel og Renault Master-motor.
Så må vi håbe, at Nissan får så gode erfaringer med det, at de indfører det på alle modeller, så også kunder med brug for det lidt større lad på King Cab-versionerne kan få glæde af det.
Nissan Navara 2.3 dCi 190 Aut. Tekna Double Cab:
Motor: 2.298 ccm, R3 turbodiesel
Ydelse: 190 hk / 450 Nm
0-100 km/t: 10,8 sekunder
Topfart: 180 km/t
CO2: 183 g/km
Forbrug: 14,3 km/l
Pris (uden ekstraudstyr): 274.008 kroner plus moms (54.302 kroner)
Billigste: 207.377 kroner plus moms (40.243 kroner)