Med specialudstillingen Driving green ‘14 i Øksnehallen på Halmtorvet i København har en lang række leverandører af transportteknologi præsenteret alternative løsninger baseret en blanding af fossile drivmidler og elektricitet eller gas eller på et af de to sidstnævnte drivmidler alene – teknologien til grøn transport står til rådighed, men kan og vil vi bruge den?
Alternativerne
Et realistisk scenarie: Du har din virksomhed i København, har brug for transport i byens gader, skal bruge en varebil i VW Golf-størrelse og har et årligt kørselsbehov på 8.000-10.000 km.
Det ene alternativ er at investere i en let benzin- eller dieseldrevet mellemklassemodel i nævnte Golf-klassement med en månedlig udgift på 5.000 kr. inkluderet alle omkostninger; afbetaling, drift, vedligeholdelse, forsikring og værditab, på nær brændstof og parkeringsudgifter.
Det andet alternativ kan være leasing af en el-drevet Nissan Leaf leaset med varmepumpe og inkluderet samtlige omkostninger for 5.000 kr. om måneden.
Alt inklusive
Med alle omkostninger betalt menes der leasing af bilen, service, forsikring, egen parkeringsplads med 16 A-ladestander i P-huset på Israels Plads eller ved Vesterport samt gratis strøm til 12.000 kilometers kørsel plus et kort til eventuelt køb af ekstra strøm fra andre ladestandere.
Livsfarlige varerum i varebiler
Den leasede Nissan Leaf registreret som almindelig personbil eller som varebil ombygget for en engangsudgift på 6.800 kr.
Markante forskelle
Løsningen på transportbehovet kan altså være en traditionel anskaffelse af bil til en fast månedlig udgift på 5.000 kr. plus brændstof og parkering eller en leaset el-bil for en månedlig udgift 5.000 kr. med alle udgifter dækket inklusive strøm til 12.000 kilometers kørsel.
Dertil kommer forskellen i mekanisk slitage er forskellig for de to biler, så behovet for service og vedligeholdelse er større for den traditionelle bil end for el-bilen.
En parkeringsplads i Københavns centrum koster typisk omkring 2.500 kr. om måneden. Forskellen i afskrivning og gensalgsværdi er i dette tilfælde klart på el-bilens side eftersom den er leaset og blot kan afleveres ved leasingperiodens udløb.
Hvad ville du vælge?
Spørgsmålet er ikke hypotetisk, men reelt, fordi valgmuligheden faktisk findes i form af et projekt udviklet af Green Mobility i samarbejde med Danmarks tredjestørste biludlejningsselskab Sixt, Qpark, e-on og Energistyrelsen.
– Et spændende projekt, som vi har arbejdet meget på at løbe igang, og som indebærer nye muligheder for brugere, som primært færdes i København, siger direktør Jens Andersen, Green Mobility.
– Uanset om man bor på 3. sal i en tæt trafikeret gade uden parkeringsmulighed eller bare har brug for at kunne dække et dagligt transportbehov i byen med let adgang til parkering og ladestander, så er denne leasingmodel et reelt alternativ til en traditionel løsning – og tillige med en grøn profil, tilføjer Jens Andersen.Til sammenligning med Green Mobilitys el-drevne alternativ vil udgiften til leje af en tilsvarende el-bil fra et andet af de store biludlejningsselskaber koste 3.500 kr. om måneden alene for bilen – dertil kommer alle de øvrige udgifter.
Du kan se mere om dette alternativ på www.greenmobility.dk.