Nissan har ikke været repræsenteret i den kompakte mellemklasse siden Almera afgik ved døden i 2006. Det er naturligvis uholdbart for et bilmærke, der sælger knap en halv million biler i Europa, fortrinsvis også produceret i Europa. Nissan har derfor sat et brød i ovnen, der skulle være bagt færdigt i 2014, men hvornår på året ved kun Nissan.
På biludstillingen i Genève var den ingen forevisning af den kommende C-segment bil, for den blev ikke vist som forstudie. Der slap dog enkelte lettere krypterede informationer ud.
I klartekst er den nye Nissan ikke en minivan, derimod en hatchback og vil ifølge Nissans europæiske salgschef Paul Willcox konkurrere direkte med Ford Focus, VW Golf og flere andre i klassen for biler ca. 450 cm lange med en akselafstand mellem 260 cm og 270 cm.
Forkælelse af passagererne
Ifølge Jerry Hardcastle, global teknisk ansvarlig for indføring af nye produkter, vil det stærkeste punkt for den nye bil være generøs plads ved bagsædet, et tema også den nye Note spiller, og som ikke i særlig grad er et tema for konkurrenterne.
– Denne type bil en lejlighed til at sørge bedre for passagererne i bagsædet, siger Jerry Hardcastle. Hvis vi følger i sporet af konkurrenterne, ender vi med kun at konkurrere på mærkets identitet og prisen.
Nissan vil fremstille den nye kompakt bil på fabrikken i Barcelona og den årlige produktion vil være 80.000 biler. I forvejen bliver Pathfinder SUV og Navara pick-up bygget på samme fabrik.
Den kommende Nissan hatchback er en del af produkt offensiven fra Nissan, der omfatter 15 nye biler frem til 2015, heraf 10 til det europæiske marked. Foruden den netop introducerede Note er næste generation af Qashqai klar i 2015 og fornyelsen af X-Trail kommer i 2016.