Nissan e-NV200 kom for fire år siden med en rækkevidde på teoretiske 170 km. Den gang var argumentet, at nu begyndte det at ligne noget brugbart.
Vi har testet den nye e-NV200 med 40 kWh-batteri, som bringer rækkevidden op på teoretiske 301 km – i hvert fald ifølge Nissans egne opgivelser. Men budskabet har ikke ændret sig. Det begynder stadig at ligne noget brugbart.
Bedst i byer
Den har stadig en alt for lodret siddestilling, som favoriserer førere langt under nordisk gennemsnitshøjde. Men udgangspunktet NV200 er blevet mere smidig og anvendelig, så den gør sig endnu bedre i byerne.
I den elektriske version er det nærmest perfekt, for elbiler kommer jo for alvor til sin ret ved bykørsel med lav hastighed og mange start og stop.
Flippere og dårlig samvittighed
Med det nye 40 kWh-batteri starter displayet med at vise omkring 280 km i rækkevidde. Det gamle pralede med 170 km, og selv om begge tal er helt ude i den teoretiske hamp med radioen slukket og indeklimaet overladt til udetemperaturen, så er fremskridtet tydeligt for enhver.
Nissan e-NV200 er nu så fremskreden i sin udvikling, at den ikke længere kun henvender sig til flippede nørder, kommuner og virksomheder med dårlig samvittighed.
Samme problemer
Svaghederne er stadig de samme. Airconditioning, høj hastighed og tungt læs. Alt sammen kardinalpunkter i en typisk varebilsbrugers hverdag.
Tænd klimaanlægget, og rækkevidden synker omgående et ordentligt hak. Det koster omkring 10 procent af potentialet, hvilket med fuldt opladet batteri svarer til omkring 30 km.
Tygger teori
Det samme sker, når du læsser den op til fuldt læs, som for Nissan e-NV200 betyder en nyttelast på 700 kg. Elektrisk bilkørsel har det bedst med persontransport i småtingsafdelingen.
Og kører du ind på motorvejen og sparker den op til 130 km/t, tygger den teori som en affaldskværn. På en kold vinterdag med fuldt drøn på varmen får du næppe mere end 100 km ud af den kørsel.
Knap så befippet
Så selv om ‘tanken’ er blevet større, kræver det stadig en del omtanke at køre elbil. Men den større rækkevidde sænker spændingsniveauet betragteligt, og det er her, e-NV200 så småt begynder at brillere med det store batteri.
100 realistiske km med det gamle 24 kWh-batteri er blevet til 180-200 med det nye. Det gør, at man ikke længere er helt befippet på at sætte den i stikket om aftenen. De fleste vil have nok til et par dage eller mere på en opladning.
Trekvart fuld
Den kan lades op til trekvart fuld på en halv times tid, så med lidt planlægning kan den såmænd også krydse Fyn i lastbilsporet.
Det større batteri udgør dog en lille udfordring i forhold til opladning med mormor-stikket. Sætter du den i en almindelig stikkontakt, kan en fuld opladning fra 0-100 løbe op i 20 timer eller mere afhængigt af strømstyrke.
Konkurrencedygtigt alternativ
Men Nissan e-NV200 er det bedste bud på en el-varebil i dag. 4,2 kubikmeter varerum, en rimelig nyttelast og fine adgangsforhold gennem både bag- og sidedøre flankeret af en tålelig rækkevidde gør den til et konkurrencedygtigt alternativ til dieselmotorerne.
Kræfter er der nok af i den 109-hestes elmotor, som i kraft af det store drejningsmoment lægger hurtigere fra land end de fleste GTI’er. Den kan altså alt det, som en varebil skal kunne. Også på komfortudstyr, som den absolut ikke går ned på.
På lige fod
Men den største anerkendelse kommer i virkeligheden fra erhvervslivet. Både mindre håndværksvirksomheder og store flådeejere er i højere grad begyndt at tage elektriske varebiler med i overvejelserne på lige fod med dieselbilerne, når de skal skifte.
Det vil sige, at det eneste, du har brug for at vide, er, at rækkevidden på en almindelig hverdag er på 180 km, priserne starter på 210.000 plus moms, og at du aldrig behøver at bruge tid på at tanke den. Det tager kun et minut at sætte stikket i om aftenen og tage det ud igen om morgenen.