Nissan e-NV200 - en varebil som alle andre | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 1 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Det tager kun et minut at lade en elbil op. Et halvt om aftenen og et halvt mere om morgenen
Nissan e-NV200 er i 2018 en rigtig varebil med rigtig rækkevidde og måske med Bott-indretning
Alt er lige så godt som i en varebil. Bare med automatgear og uden støj
Førerpladsen er lovligt opret for at give maksimal plads i varerummet. Det er faktisk e-NV200's akilleshæl på de lange ture
Ok adgang til det 4,2 kubikmeter store varerum
Læg lige mærke til, at der står 192 km i rækkevidde med cirka 2/3 fuldt batteri
Det store stik kan fylde e-NV200 trekvart op på en halv times tid, mens det lille fra en almindelig stikkontakt kræver det meste af et døgn
I dag er der ladestationer langs hele det danske vejnet, og tankkortet sidder i nøgleringen

Nissan e-NV200 – en varebil som alle andre

Med større batteri når Nissan e-NV200 ud til langt flere potentielle kunder - og hjem igen

af Thomas André
13. juli 2018
i Test

Nissan e-NV200 kom for fire år siden med en rækkevidde på teoretiske 170 km. Den gang var argumentet, at nu begyndte det at ligne noget brugbart.

Vi har testet den nye e-NV200 med 40 kWh-batteri, som bringer rækkevidden op på teoretiske 301 km – i hvert fald ifølge Nissans egne opgivelser. Men budskabet har ikke ændret sig. Det begynder stadig at ligne noget brugbart.

Bedst i byer

Den har stadig en alt for lodret siddestilling, som favoriserer førere langt under nordisk gennemsnitshøjde. Men udgangspunktet NV200 er blevet mere smidig og anvendelig, så den gør sig endnu bedre i byerne.

I den elektriske version er det nærmest perfekt, for elbiler kommer jo for alvor til sin ret ved bykørsel med lav hastighed og mange start og stop.

Flippere og dårlig samvittighed

Med det nye 40 kWh-batteri starter displayet med at vise omkring 280 km i rækkevidde. Det gamle pralede med 170 km, og selv om begge tal er helt ude i den teoretiske hamp med radioen slukket og indeklimaet overladt til udetemperaturen, så er fremskridtet tydeligt for enhver.

Nissan e-NV200 er nu så fremskreden i sin udvikling, at den ikke længere kun henvender sig til flippede nørder, kommuner og virksomheder med dårlig samvittighed.

Samme problemer

Svaghederne er stadig de samme. Airconditioning, høj hastighed og tungt læs. Alt sammen kardinalpunkter i en typisk varebilsbrugers hverdag.

Tænd klimaanlægget, og rækkevidden synker omgående et ordentligt hak. Det koster omkring 10 procent af potentialet, hvilket med fuldt opladet batteri svarer til omkring 30 km.

Tygger teori

Det samme sker, når du læsser den op til fuldt læs, som for Nissan e-NV200 betyder en nyttelast på 700 kg. Elektrisk bilkørsel har det bedst med persontransport i småtingsafdelingen.

Og kører du ind på motorvejen og sparker den op til 130 km/t, tygger den teori som en affaldskværn. På en kold vinterdag med fuldt drøn på varmen får du næppe mere end 100 km ud af den kørsel.

Knap så befippet

Så selv om ‘tanken’ er blevet større, kræver det stadig en del omtanke at køre elbil. Men den større rækkevidde sænker spændingsniveauet betragteligt, og det er her, e-NV200 så småt begynder at brillere med det store batteri.

Ford og VW bekræfter aftale

100 realistiske km med det gamle 24 kWh-batteri er blevet til 180-200 med det nye. Det gør, at man ikke længere er helt befippet på at sætte den i stikket om aftenen. De fleste vil have nok til et par dage eller mere på en opladning.

Trekvart fuld

Den kan lades op til trekvart fuld på en halv times tid, så med lidt planlægning kan den såmænd også krydse Fyn i lastbilsporet.

Det større batteri udgør dog en lille udfordring i forhold til opladning med mormor-stikket. Sætter du den i en almindelig stikkontakt, kan en fuld opladning fra 0-100 løbe op i 20 timer eller mere afhængigt af strømstyrke.

Konkurrencedygtigt alternativ

Men Nissan e-NV200 er det bedste bud på en el-varebil i dag. 4,2 kubikmeter varerum, en rimelig nyttelast og fine adgangsforhold gennem både bag- og sidedøre flankeret af en tålelig rækkevidde gør den til et konkurrencedygtigt alternativ til dieselmotorerne.

Nissan e-NV200 med syvmilestøvler

Kræfter er der nok af i den 109-hestes elmotor, som i kraft af det store drejningsmoment lægger hurtigere fra land end de fleste GTI’er. Den kan altså alt det, som en varebil skal kunne. Også på komfortudstyr, som den absolut ikke går ned på.

På lige fod

Men den største anerkendelse kommer i virkeligheden fra erhvervslivet. Både mindre håndværksvirksomheder og store flådeejere er i højere grad begyndt at tage elektriske varebiler med i overvejelserne på lige fod med dieselbilerne, når de skal skifte.

Det vil sige, at det eneste, du har brug for at vide, er, at rækkevidden på en almindelig hverdag er på 180 km, priserne starter på 210.000 plus moms, og at du aldrig behøver at bruge tid på at tanke den. Det tager kun et minut at sætte stikket i om aftenen og tage det ud igen om morgenen.

 

Tags: e-NV200elektrisk varebilNissan e-NV200
Tidligere Artikel

Opel Combo Cargo baner vejen

Næste Artikel

Fremtidens person- og varebiler

Næste Artikel
- Selvkørende biler kan blive gratis at køre i og komme til at fungere som både varebiler og personbiler. Foto: Volkswagen

Fremtidens person- og varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Det tager kun et minut at lade en elbil op. Et halvt om aftenen og et halvt mere om morgenen

Nissan e-NV200 – en varebil som alle andre

13. juli 2018
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering