Det er lidt af en kombo, Nissan har fået stykket sammen med Nissan e-NV200. Den rummer det bedste fra de to prisbelønnede modeller Nissan LEAF og Nissan NV200 – tidligere kåret til hhv. Årets bil og International Van of the Year.
Og så kan den køre op til 170 km på en opladning.
Når salget starter i september vil Nissan e-NV200 kunne fås som varebil og 5-personers Combi samt i en mere luksuriøs Evalia-udgave. Men den er primært rettet mod erhvervslivet. Den homologerede rækkevidde i henhold til NEDC (170 km) overstiger det daglige gennemsnitlige kørselsbehov på 100 km, som gælder for mere end halvdelen af brugerne med denne type varebil, og bilen har samme nyttelast og varerumsvolumen som NV200.
Elbilsrevolution
Batteriet kan oplades i løbet af natten med et 16A 1-faset 3,3 kW-strømudtag, og på sigt håber Nissan, at vi i Danmark også at kunne benytte det andet strømudtag på Nissan e-NV200 med en kapacitet på 6,6 kW/32A, så opladningstiden kan reduceres til fire timer. Herudover kan der benyttes Quick-charge med en 50 kW-lynoplader med mulighed for at oplade batteriet fra 0-80 procent på kun 30 minutter. På nuværende tidspunkt er der opstillet over 1000 offentlige lynopladere rundt om i Europa.
– Nissan e-NV200 vil sammen med verdens mest solgte elbil, Nissan LEAF, hjælpe os til at bibeholde vores førerposition i elbilsrevolutionen. Derfor har vi ikke blot ombygget NV200 til en elbil. Vi har omkonstrueret den totalt for at skabe et produkt, der er en fantastisk varebil på alle områder, siger Guillaume Carter, som er Senior Vice President of Sales and Marketing hos Nissan Europe.
Perfekt erhvervsbil
Director of Electric Vehicle hos Nissan Europe, Jean-Pierre Diernaz, er begejstret for det, som Nissan e-NV200 tilfører til modelprogrammet.
– Den gennemprøvede og effektive elektriske drivlinje i Nissan e-NV200 passer perfekt til den typiske brug af en erhvervsbil med mange stop-/start-sekvenser i løbet af en arbejdsdag. e-NV200 er god for både miljø og mennesker – ingen udstødning og ingen støjforurening. Samtidig er den mindre trættende at køre i, fordi der ikke er nogen støj og vibrationer fra drivlinjen. Og den 1-trins gearkasse, der bedst kan sammenlignes med et automatgear, vil indebære store fordele i dagligdagen for alle hårdtarbejdende kurer- eller taxachauffører. Sidst men ikke mindst vil flådeejerne elske de lave driftsomkostninger, siger Nissans el-chef.
Skydedør i begge sider
Selv om bilen er baseret på en allerede eksisterende model, er e-NV200 konstrueret fra bunden. Drivlinjen er ombygget på en række områder, så den passer til den nye funktion, og der er foretaget ændringer af bilens karrosseri, så pladsen stadig er den samme som i varerummet i NV200. Så varerumsvolumen er stadig på 4,2 kubikmeter med plads til to standard europaller. Og skydedøre i begge sider og bagdøre med stor åbningsvinkel sikrer, at bilen er nem at læsse og tømme igen.
Testet af Coca-cola og IKEA
Der er gennemført et omfattende testprogram i Japan og Europa, hvor før-produktionsmodeller er blevet udleveret til internationalt kendte virksomheder, som fx FedEx, Coca-Cola, DHL, IKEA, British Gas og Japan Post Office, hvor de er indgået i den daglige flåde af køretøjer. Den feedback, som vi har fået fra chauffører og fleet managers, er blevet brugt til at fintune e-NV200, før serieproduktionen starter på Nissans store varebilsfabrik i Barcelona.
Højere fart giver færre trafikdrab
– Vi tror på, at e-NV200 virkelig vil spille en stor rolle i flåderne af varebiler og taxaer og dermed også miljøet i hjertet af vores byer, tilføjer Diernaz.