Mens Land Rover brugte forårets bilsalon i Genève til at præsentere verdens første 9-trins automatgear til serieproducerede personbiler, bruges det kommende motorshow i New York til verdenspremieren på den nye Range Rover Sport i slutningen af måneden.
Og mens den nuværende modelgeneration er baseret på samme chassisplatform som Land Rovers Discovery-serie, er den nye Sport baseret på samme platform som den nye Range Rover. Samtidigt er det den tredje helt nye model fra Land Rover i løbet af to år; i 2011 lanceredes den mellemstore Range Rover Evoque og i fjor fulgte en helt ny generation af Range Rover.
Ifølge topchefen John Edwards bliver den nye Sport Land Rovers hidtil hurtigste, mest responsive og alsidige model; en bil med skelsættende egenskaber.
Præsentationen af verdenspremieren ved biludstillingen suppleres med worldwide live-optagelser af den nye model i New Yorks gadebillede den 26. marts og samtidigt frigives alle bilens tekniske detaljer, men eftersom den deler DNA med den nye Range Rover, vil den nye Sport utvivlsomt have mange træk til fælles med denne.
Nogen lavprismodel er der ikke just udsigt til, men modelfornyelsen kan alligevel nok få nogle ejere af den nuværende model på gule plader til at gå ind i overvejelser om skifte fra brugt til nyt.
40 Defendere til forsvaret
I 2012 solgte Land Rover 204 biler i Danmark, hvilket administrerende direktør Per Temmesen og landechef Erik Ladegaard betegner som opmuntrende, eftersom det er et udtryk for en stigende interesse for 4-hjulstrukne biler.
Mens bilsalget i Europa kører p.t. i lavere gear, er der mere fart over feltet for biler i det såkaldte premium-segment, der bl.a. tæller modeller som Audi Q3, Range Rover Evoque og Mercedes B Klasse.
I øvrigt forventes Evoque med det nye 9-trins automatgear klar til Danmarkspremiere ultimo oktober eller primo november.
Herhjemme har forsvaret i fjor fået leveret 40 Defender 90“ og 110“, idet den klassiske model blev foretrukket på grund af dens simple konstruktion og enkle vedligeholdelse. Men det er navnlig den nye mellemklassemodel Evoque, som har pustet liv i Land Rover-salget. Ikke bare her, men også i Norge og Sverige, der sorterer under samme importselskab som Danmark.
I Norge skyldes interessen for den nye Range Rover ikke mindst, at den er billigere end forgængeren, fordi den nye er flere hundrede kilo lettere, og derfor kan nøjes med en mindre motor. Det resulterer i lavere vægt, lavere CO2- og NOX-udslip og brændstofforbrug, hvilket resulterer i en lavere registreringsafgift.
Halvdelen af de biler, som er leveret i Danmark er registreret som varebiler efter ombygning i importselskabets eget center i Vamdrup, der også foretager ombygning af Hyundai-modeller til registrering på gule og papegøjefarvede nummerplader.