Nissans nye Navara har vist sig at være ganske populær. Den har vundet titlen som ‘International Pickup of the Year’, og herhjemme storsælger den foran konkurrenter som Toyota Hilux og Ford Ranger. Men selvom den japanske pickup er helstøbt, har den indtil nu manglet noget vigtigt. Det er nemlig først nu, den er blevet Euro 6-godkendt.
Vigtigste ændring er, at den 2,3-liters dieselmotor nu har fået en AdBlue-tank, der sammen med et Selective Catalytic Reduction system eller SCR-system, reducerer skadelige NOx-partikler markant, og samtidig sænker CO2-udslippet med 8 g/km for 160 hk-version af motoren. Det betyder, at den kun udleder 159 g/km CO2, og det er, ifølge Nissan selv, bedst i klassen. Samtidig bliver forbruget forbedret med lige akkurat 0,5 km/l.
Ud i det blå
Hverken udgaven med enkelt turbo og 160 hk eller udgaven med biturbo og 190 hk har fået ændret effekten, men afhængig af version har Euro 6-varianten taget mellem 5 og 38 kilo på. Det skyldes tildels tanken med AdBlue, som i virkeligheden er væsken urea. Den nye tank er placeret i modsatte side af det almindelige tankdæksel, og da den indeholder 17 liter, skal der først påfyldes urea efter 11.500 km.
Nissan Navara med multilink bagaksel
Bortset fra et punkt om AdBlue-mængden i bilens kørecomputer, er der ikke noget, som har ændret sig på Euro 6-udgaven. Det er også okay, for indtil vi prøver den nye Hilux, fører Navara klassen med de bedste køreegenskaber, takket være det nye, avancerede baghjulsophæng, og avanceret sikkerhedsudstyr, som den har lånt fra Nissan Qashqai.