Subaru er ikke kendt for at stå forrest, når det drejer sig om fremadskuende design. Subaru er ingeniørdrevet og er kendt for soliditet foruden gode køreegenskaber, boxermotor og firehjulstræk.
På den nyligt overståede biludstilling i Genève fyrede Subaru op under design kedlen og viste en meget spændende konceptbil under navnet Viziv, måske med inspiration fra vision.
Visionært er designet under alle omstændigheder, så meget, at der er langt til produktion. Sommerfugledøre, så lange, at der også er adgang til bagsædet har næppe gang på jorden. Ej heller det futuristiske interiør.
Men linjerne i en blanding af hatchback, coupé og stationcar rækker langt ud i fremtiden. Kommer Viziv til verden i en modereret udgave kommer den også som varebil, vær sikker på det.
Dimensionerne med en længde på 432 cm til en bredde på 190 cm og højde på 151 cm til en akselafstand på 264 cm leder tankerne hen imod en produktionsbil.
Firehjulstræk på en ny måde
Denne rullede skulptur er det mest inspirerede fra Subaru og et usædvanligt træk fra Osamu Namba og hans design team. Også teknikken kigger ud i fremtiden.
Som sædvane er hos Subaru, er motoren en 4-cylindret boxermotor, der trækker forhjulene gennem en automatisk CVT gearkasse. I Viziv er motoren en turbodiesel, men der er tilsvarende benzindrevne boxermotorer på hylderne.
For at tilgodese Subarus mantra om træk på alle hjul er baghjulene forsynet med en elektromotor hver. Dette sikrer ikke bare firehjulstræk, men også mulighed for ren elektrisk drift, når det er påkrævet.
Et intelligent styresystem sørger for, at de to elektromotorer kan arbejde individuelt, således, at det hjul, der har bedst greb i underlaget får flest kræfter tildelt.
Denne teknik uden mekanisk kraftoverførsel til baghjulene har yderligere den fordel, at der bliver bedre plads i bagsædet og at gulvet i bagagerummet er lavere til gavn for lastkapaciteten.