Dagens Ford Ka er en fiks afledning af Fiat 500 og produceret på den samme fabrik i Tychy i Polen. Ikke mange ved noget om kunstgrebet, der hjalp Ford med at få en vigtig bil i et vigtigt afsnit af markedet hurtigere, end hvis de selv skulle udvikle en ny Ka fra bunden af.
Nu viser Ford Brasilien en Ka Concept, der i høj grad ligner en færdig bil. Ifølge uofficielle forlydender er den så tæt på virkeligheden, at den kunne være på markedet sidst i 2014.
Designet til hele verden
Den næste Ka er designet efter Global Ford formsproget, der betyder, at en ny Ford skal have designtræk fælles med de øvrige modeller i familien og være salgbar på alle markeder verden over. Ikke en nem opgave i betragtning af, hvor forskellig smag i biler og økonomisk formåen varierer fra Europa, Asien til USA.
Den nye Ford Ka har en medfødt fordel fremfor forgængeren. Den har fem døre og kommer kun med fem døre. Øvrige detaljer er ikke afsløret, men de er nemme nok at gætte.
Teknikken taget fra lageret
Ford gør som PSA, Toyota, VW blandt flere af de store: De går på komponentlageret og henter motorer, gearkasser, komponenter til undervognen, elektronik – også den seneste, der opgraderer bilen næsten til klassen over.
Det betyder, at Ford Ka 2014/15 på nederste trin får en 4-cylindret 1,2 liter benzin motor med 69 hk bare for at holde prisen i ave. Kan Ford få en aftale med Fiat er der mulighed for den fine 1,25 liter turbodiesel med 75 hk.
Fortræffelig som bybudbil
Den nye, fortræffelige 1,0 liter 3-cylindrede benziner er aldeles oplagt. Den er let og stærk med 80 hk uden turbo og 100 hk med turbo. Dieselflanken kunne dækkes af en 1,5 TDCi med 75 hk eller med den lille 1,25 TDCi. Transmission er via forhjulene og en 5-trins manuel gearkasse.
Der er ingen grund til at tro, at Ford ikke vil føre den del af modelprogrammet videre, selv om virkeliggørelsen af den brasiliansk byggede Ford Ka endnu ikke er bekræftet.