Elektriske varebiler er ikke alles kop te. Lange ladetider, kort rækkevidde og hvad deraf følger af frustrationer gennem en arbejdsdag kan af mange opleves som en alvorlig nedtur for arbejdsmiljøet.
Det skrev vi om tidligere i år, hvor den tyske avis Die Welt kunne afsløre, at en del af medarbejderne i Deutsche Post DHL Group var svært utilfredse med deres StreetScootere, som er det lidt løjerlige navn på deres el-drevne postbiler.
Kolde kabiner
Kritikken lød på, at bilerne har alt for kort rækkevidde. Og deraf følger en vifte af problemer som for eksempel at man er bange for at løbe tør for strøm på ruten og at man om vinteren sidder og fryser i kabinen for at spare på strømmen.
Desuden er bilerne behæftet med elektriske fejl, som de lokale mekanikere ikke har tilstrækkeligt viden om til at kunne reparere.
Emissionsfri fisk
Når alt dette er nævnt, kommer en virksomhed nu StreetScooter lidt til undsætning – og måske vil der blive rettet et par buler ud i virksomhedens ramponerede image. Det er fiskeleverandøren Deutsche See, der nu i over et år har testet en StreetScooter med køleboks.
Formålet var angiveligt at finde ud af, om flere af disse biler med fordel kan supplere virksomhedens flåde af dieseldrevne kølebiler. Og i følge et interview med bladet Trans Aktuell ser det ud til, at der i fremtiden skal leveres emissionsfri fisk.
Ligner et fornuftig bud
-Med sin kombination af emissionsfri kørsel og velfungerende køleteknik ligner den et fornuftigt bud på en bil, der kan finde plads blandt vores konventionelle kølebiler, siger Martin Engelking, der er service- og personaledirektør for Deutsche See.
Han tilføjer, at virksomheden i flere år har ledt efter mere miljøvenlige alternativer til deres dieseldrevne biler. Kølebilen fra streetScooter er gennem et år blevet testet i Köln.
Tilfredse chauffører og kunder
Alt slags fisk, frossen som fersk, er blevet bragt ud til kunder i den centrale bydel. Hver leverance bestod af 650 kg fisk, som blev fordelt til mellem 12 og 18 kunder pr tur. Ruternes længde var på mellem 30 og 45 kilometer.
-Det var ikke nødvendigt at lade op undervejs, og i det store og hele forløb testen gnidningsfrit og uden problemer, lyder det fra Engelking. Han kan endog rapportere om tilfredse chauffører og kunder.
Køleboks med kvaliteter
-Nyttelast er vigtig i vores branche. Fisk er en tung last, men også vores kasser, der bruges igen og igen, samt isen som fiskene ligger i, vejer godt til, forklarer Martin Engelking.
Han fremhæver desuden køleboksens relativt lave læssehøjde og de gode adgangsforhold til boksen. Gennem de tre låger kan medarbejderne komme til indholdet fra alle sider.
StreetScooter med brændselscelle
Det er nu besluttet, at Deutsche See vil fortsætte i et slags samarbejde med StreetScooter, og i denne forbindelse nævnes, at StreetScooter er på vej med en bil, der har længere rækkevidde.
Det bliver en Work L-variant med brændselsceller. – Rene elbiler vil i fremtiden dominere på de korte og mellemlange leverancer, mens andre former for fremdrift vil blive anvendt til de lange distancer, sagde Achim Jüchter for nylig i et symposium for alternative drivlinjer.
3-cifret antal i 2020
Jüchter er leder af StreetScooters afdeling “Range Extender” (rækkeviddeforlænger), og han sagde i denne forbindelse, at StreetScooter har en brændselscelleudgave i støbeskeen med en rækkevidde på 540 kilometer.
Bilen vil også have et batteri, der kan give en rækkevidde på 80 km oven i de 540 km. I følge Jüchter vil StreetScooter i 2020 have produceret et trecifret antal biler med brændselsceller.