Når du ser en pickup med aluminiumslåg, rullelåg eller lad-indlæg i stof, alu eller plastik, kan du være ret sikker på, at det kommer fra Mountain Top i Frederikssund eller én af deres underleverandører.
For eksempel har den nye Ford Ranger WildTrak fået specialdesignet et rullelåg i aluminium, der kører i skinner på indersiden af ladkanten. Alulamellerne er så stærke, at låget kan bære op til 100 kg. Samme design kommer også til VW Amarok, og senere fås det som forhandlermonteret ekstraudstyr til de øvrige pickupper på markedet.
Hos Mountain Top har de arbejdet med systemet til VW i to år, og det var lidt af en tilfældighed, da Ford pludseligt dukkede op og viste interesse for produktet.
Udtjent model
– Det startede med, at vi blev ringet op af Ford, der var interesseret i et produkt af denne type til den nye Ranger WildTrak. Det er halvandet år siden, og vi begyndte først at levere rullelågene i februar i år, fortæller Marie-Louise Bjerg, der ejer Mountain Top sammen med sin mand, Lars Bjerg.
Den nye Ranger, som vi skrev her på altomvarebiler.dk i sidste uge, er først lige kommet til Danmark i denne måned, så Ford har involveret deres danske underleverandør på et tidligt tidspunkt i processen.
Rundt om i fabrikshallerne i Frederikssund står der modeller af pickup-lad til de forskellige modeller på markedet, som Mountain Top bruger til at tilpasse låg og indlæg. Marie-Louise Bjerg demonstrerer modellen af Ranger med en meget tidlig udgave af WildTraks sportsbøjle, som står i et hjørne af den ene hal med det nye rullelåg og bærer præg af, at den allerede har udtjent det meste af sin tjenestetid.
Sydafrika retur
Produktionen i Frederikssund bliver sendt til Fords fabrikker i Thailand og Sydafrika, hvor de nye rullelåg på linje med hardtoppe og ladindlæg fra Mountain Top bliver monteret og distribueret fra.
– Så hvis du køber en Ford Ranger Wildtrak med rullelåg eller alu-låg, så har det været fra Danmark til Sydafrika og retur, smiler Marie-Loise Bjerg.
På samme måde bliver Amarok apteret hos VW, men her er produktionen af det nye rullegardin endnu ikke gået i gang.
Hele verden
Når varerne fra Frederikssund skal helt til producenternes egne fabrikker for at blive monteret, hænger det sammen med, at Mountain Top har en aftale med dem om, at det til Amarok og Ranger er originalt ekstraudstyr. Både VW og Ford har været dybt involveret i udviklingsprocessen, og netop i denne uge er Lars Bjerg til møde på Fords fabrik i Sydafrika om det nye rullegardin.
Det bliver produceret og pakket og sendt til alle verdensmarkeder fra Pedersholmparken i Frederikssund.
Kun USA er endnu ikke med på kundelisten, men da Ranger er en af Fords såkaldte World Cars, er der god mulighed for, at pickuppens hjemland springer med på vognen i løbet af nær fremtid.
Bjerg blev til Mountain
Mountain Top er opkaldt efter stifteren, N. C. Bjerg, som er far til Lars Bjerg, der ejer firmaet sammen med sin kone Marie-Louise.
Oprindeligt producerede virksomheden tilbehør i glasfiber, men tilbage i firserne tog Nissan kontakt til N C Bjerg for at få bygget en hardtop i aluminium. Det udviklede sig til en egentlig produktion af hardtoppe og ladlåg til pickupper, og i 1995 købte sønnen Lars Bjerg sin fars virksomhed, der i dag hedder Mountain Top.
– I starten leverede vi til det engelske, tyske, svenske og danske eftermarked. Blandt andet fik vi mange bilimportører som kunder, forklarer Marie-Louise Bjerg.
– Men i 2004-05 centraliserede fabrikkerne indkøb af tilbehør, og sådan kom vi til at arbejde med stort set alle de europæiske importører.