Motoroffensiv fra Volvo og Jaguar Land Rover | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 2 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Volvos nye skalerbare chassis er grundstenen i den nye XC90 T8 hybrid SUV
Forrest en 4-cylindret benzinmotor med træk på forhjulene, og bagtil en el-motor til træk på baghjulene
Jaguar XE er den første til at modtage den nye Ingenium motor
Ingenium motoren har både kompressor og turbolader og kører på benzin eller diesel

Motoroffensiv fra Volvo og Jaguar Land Rover

Volvo går hybridvejen med deres nye motorteknik og Jaguar/Land Rover foretrækker mindre slagvolumen og turbolader

af admin
12. januar 2015
i Baggrund, Nyheder

Den til efteråret ventede nye Volvo XC90 kommer også i en plug-in hybrid version med et imponerende lavt forbrug for så stor en SUV, Ifølge EU-normen vil den kun sluge 2,5 liter benzin pr. 100 km – det svarer til 40 km/l og en CO2 udledning på 60 g/km.

Det nye DRIVE-E chassis er baseret på den ligeledes nye Skalerbare-Produkt-Arkitektur (SPA), der er skræddersyet til den nye hybridteknik.Udelukkende 4-cylindrede motorer i både benzin- og diesel kommer her til udfoldelse.

To motorer – en i hver sin ende

En 4-cylindret 2-liter benzinmotor med både turbo og kompressor trækker forhjulene og en elektromotor vil trække baghjulene efter behov Tilsammen får XC90 DRIVE-E T8 hybrid en effekt på 400 hk.

Yderligere to motorer i den nye DRIVE-E motorgeneration omfatter en version med 190 hk og en med 320, enten med benzin eller diesel som brændstof.

I det samlede motorprogram vil der fortsat være de kendte D5, D4 dieselmotorer og T5 benzinmotoren med henholdsvis 225 hk, 190 hk i dieselversion og med 254 hk eller 320 hk med hjælp fra turbo og kompressor.

Volvo har ikke frigivet yderligere information om den kommende XC90, hverken om teknik, udstyr eller pris  kun at den er på markedet til efteråret.

JLR går en anden vej med Ingenium

Alene navnet Ingenium vidner om Jaguar/Land Rover ingeniørernes selvtillid. De har valgt mindre slagvolumen, hvor hver cylinder er på 500 ccm med samme boring, slaglængde og afstand imellem cylinderboringerne, Det gør det muligt at modulopbygge motorerne fra 2000 ccm, der er den første Ingenium motor døbt AJ200D, til en trecylindret på 1500 ccm i den ene ende og en sekscylindret 3,0 liter i den anden ende.

Alle motorer kommer som både benzin og diesel med turbolader og kan kombineres med forhjulstræk, baghjulstræk og firehjulstræk. Mindst ligeså vigtigt er en vægtreduktion på 80 kg i forhold til den nuværende 2,2D.

Udvikling på et blankt ark papir

Fleksibilitet var nøgleordet under planlægningen, der for en gangs skyld har stillet ingeniørerne med et stykke blankt papir uden at skulle tage hensyn til eksisterende teknik og chassis.

Ingenium motoren vil først blive anvendt i den kommende Jaguar XE, der skal være en skarp konkurrent til BMW 3-serie på især det tyske marked, derfor kommer en 2,0 turbodiesel først. Der er ingen oplysninger om effekt, men der skal være mindst 170 hk for at kunne spille med i orkestret. I den absolutte  ende er der udsigt til 400 hk i en rival til BMW M3 og M4.

At konstruere en ny motorgeneration fra bunden af er en meget omfattende opgave, der kræver uendelige prøvekilometer. JLR testkørere og ingeniører har kørt mere end 3,2 mio kilometer for at udvikle teknikken og ikke mindst kurere børnesygdomme. Succes har kun ét skud i bøssen.

Næste bil, der venter på den nye Ingenium motor bliver efter sigende den nye Land Rover Discovery Sport og mon ikke Evoque og Freelander er med på ventelisten.

 

Tags: JaguarLand RoverVolvo
Tidligere Artikel

Porsche Cayenne på springtur

Næste Artikel

Jaguar F-Type som cykelstativ

Næste Artikel

Jaguar F-Type som cykelstativ

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Jaguar XE er den første til at modtage den nye Ingenium motor

Motoroffensiv fra Volvo og Jaguar Land Rover

12. januar 2015
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering