Motorerne krymper, men ydelsen vokser | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Motorerne krymper, men ydelsen vokser

Kodeordene til forbedret teknologi i bilernes verden er vægtreduktion og bedre komponenter kombineret med lettere og stærkere materialer

af Morten Dam
16. oktober 2013
i Baggrund, Nyheder

Hvad er forklaringen på, at en firmabil eller varebil som f.eks. Skoda Octavia Greenline med en totalvægt på 1.842 kilo og en 4-cyl. motor på bare 1,4 liter i dag præsterer mere end eller ligeså meget som mange mellemklassemodeller i 2,0-liter klassen for bare 10 år siden?
I 2000 leverede en 5-dørs Octavia Combi med en 4-cyl. motor på 2,0 liter 116 hk og 170 Nm ved 2.400 omdrejninger i minuttet. Topfarten var 196 km/t og accelerationstiden fra 0 til 100 km/t 11,1 sek. Gennemsnitsydelsen var 16,1 km/l.
I dag yder en 5-dørs Octavia Combi Active med en 4-cyl. TSI benzinmotor på lige under 1,4 liter 140 hk og et maksimalt drejningsmoment på 250 Nm ved bare 1.500 omdrejninger i minuttet. Topfarten er 212 km/t og accelerationen 8,5 sek. Dét gør om ikke bilen bedre, men i det mindste ligeså ferm som en GTI fra midten af 80’erne.

Holder vægten

Brændstofforbruget er 5,3 l/100 km svarende til 18,9 km/l og CO2-udslippet er reduceret til 121 g/km. Octavia Combi 2000: egenvægt 1.275 kg, totalvægt 1,849 kg, bagagerum max. 1.330 liter. Octavia Combi 2013: egenvægt 1.272 kg, totalvægt 1.842 kg, bagagerum max. 1.740 liter.
Med andre ord langt bedre ydelse og meget mere plads uden at svulme op og trykke hjulene flade på grund af overvægt, selvom kravene til maksimal aktiv og passiv sikkerhed såvel som til komfortudstyr i årenes løb til stadighed er blevet skærpet.

Krumtapaksel på slankekur

Med en endnu mindre 4-cyl. TSI-motor med et slagvolumen på lidt under 1,2 liter leverer den sidstnævnte Octavia-udgave 86 hk og et maksimalt drejningsmoment på 160 Nm ved bare 1.400 omdrejninger i minuttet. Det giver kraftoverskud nok til en topfart på 181 km/t og en acceleration til 100 km/t på 12,0 sek. Ved blandet kørsel er det gennemsnitlige benzinforbrug 5,2 liter pr. 100 kilometer svarende til 19,2 km/l. Og CO2-udslippet er 119 g/km.
Flere faktorer har haft indflydelse på den positive udvikling. Vist har anvendelsen af TSI-motorernes raffinerede turbo-teknologi bidraget væsentligt til den nuværende Octavia gode præstationer, men det skyldes i høj grad også en konstant jagt på mulige vægtbesparelser – også med hensyn til TSI-motorerne. 
Forklaringen på den markante forbedring af teknologien i Årets Firmabil 2014 Skoda Octavia er bl.a. en lettere krumtapaksel. Med en ”slankekur“ baseret på teknisk know-how i ThyssenKrupp-gruppen er der opnået en vægtbesparelse på 20 pct. i forhold til tidligere anvendte aksler. De to nævnte TSI-motorer nu henholdsvis 106 og 97 kg – 22 kg færre end før slankekuren.

Effektiviseret forbrændingsproces

Vægtreduktionen resulterer bl.a. i nedsat intern friktion og effektiviseret forbrændingsproces, hvilket resulterer i et lavere brændstofforbrug og CO2-udslip. Faktisk kan benzinforbruget presses helt ned til 4,9 l(100 km svarende til 20,4 km/l og et CO2-udslip på114 g/km.
Flere andre detaljer har indflydelse på den samlede forbedring af ydelsen i moderne biler, men forklaringen er især faktorer som lavere vægt kombineret med nye og stærke materialer, mere raffinerede konstruktioner samt udstrakt anvendelse af avanceret elektronik til regulering af snart sagt enhver tænkelig funktion i bilerne.

Tags: Skoda
Tidligere Artikel

C4 Picasso som varebil

Næste Artikel

Mercedes udvider med nye Citan-varianter

Næste Artikel

Mercedes udvider med nye Citan-varianter

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Motorerne krymper, men ydelsen vokser

16. oktober 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering