Man skal ikke mange kilometer uden for Moskvas centrum, før vejene er så elendige, at selv ganske almindelige personbiler leveres til Rusland med forstærkede fjedre, mere frihøjde og ekstra stålplader i bunden for at kunne klare mosten.
Skal man samtidig transportere et mandskab ud til en fjern byggeplads eller kontrollere en afsidesliggende gasledning kræver det et køretøj, der kan mere end et bæltekøretøj.
Vi møder monstertrucken, Shaman på Moskvas internationale biludstilling, der med over 1 mio. besøgende er blandt verdens største.
Her, mellem de meste ekstreme superbiler og klassiske Lada’er holder Shaman og ligner en krydsning mellem en kæmpe traktor og en gummiged og alene længden på 6,3 meter får en Hummer til at ligne en legetøjsbil.
En kampvogn værdig
Monstertrucken er bygget af russiske Avtoros, der er en god gammeldags karrosseriopbygger i den helt tunge klasse. Specialet er ladopbygninger, der kan klare at blive tæsket hen over hullede veje dag efter dag gennem de lange landevejsruter tværs gennem Rusland. Det kræver masser af stål, der er dimensioneret som var der tale om krigsmateriel fra 2.verdenskrig. Virksomheden er desuden kendt for produktion af fælge og dæk til off-road-køretøjer.
Det specielle ved Shaman er kombinationen af otte trækkende hjul og en konstruktion, der er en kampvogn værdig og så en udstrakt brug af helt moderne styring af det avancerede køretøj.
Repræsentanten fra Avtoros opfordrer os til at tage en prøvetur i cockpittet og på gebrokkent engelsk får han forklaret, at køretøjet koster 5 mio. rubler og at Shaman er designet til at operere i sumpområder, hvor bæltedrevne køretøjer ikke er meget bevendt, når de rammer lidt dybt vand. Så synker de nemlig som en sten.
Uovervindelig
En stor udfordring ved kørsel i blødt terræn er, at man let havner nede i sporet, hvor der har kørt mange andre før en og så står køretøjet i bogstaveligste forstand på bugen.
Shaman har derfor et køreprogram, der takket være otte trækkende/drejende hjul kan få køretøjet til at krabbe langsomt frem, nærmest sidelæns. Om det fungerer i praksis, skal vi ikke kloge os på, men en prøve-sidning bag rattet giver en fornemmelse af at være uovervindelig.
Der er fuld kontrol over luften i dækkene og løber man tør for trækkraft kan man elektronisk styre, hvor meget luft man vil lukke ud. Skulle man få en punktering er der kompressorkraft nok til, at man stadig kan holde luft i dækket og fortsætte turen gennem den sibiriske kulde på jagt efter noget lappegrej.
Mandskabsvogn
Bag chaufføren står det ejeren frit for at indrettet sig med sæder eller senge og det indre kan i princippet opbygges som kunden ønsker det.
Udstillingsbilen var udstyret med seks sæder som en mandskabsvogn.
I løbet af ganske få minutter kan man hydraulisk tilkoble en propel og så kan monstertrucken sejle videre med op til knap fire knob. Selve kabinen er opbygget i et forstærket plastmateriale og desuden er der brugt en stor del aluminium.
Fakta:
Monstertrucken kører gennem alt , fordi den trækker på alle hjul. Kabinen er komplet vandtæt og Shaman kan sejle med op til 7 km/t.
Fuld kontrol. Alt styres elektronisk fra rattet, der er hjertet i køretøjet, der får en Hummer til at ligge en hobby-4-hjulstrækker.
Shaman kan indrettes med sæder som mandskabsbil, eller opbygges med senge og køkken, hvis turen strækker sig over flere dage.
Data:
Shaman Truck
Antal trækkene hjul: 8
Vægt: 6300 kg
Bredde: 250 cm
Højde: 237 cm
Frihøjde: 45 cm
Sporvidde: 187 cm
Brændstoftank: 260 liter
Forbrug: Ca. 5 km/l
Topfart på land: 80 km/t
Topfart til søs: 7 km/t
Motor: Valg mellem 4 dieselmotorer: Hyundai & Iveco 2,5/3,0-liters diesel
Gearkasse: 6-trins aut.
Dæk: Avtoros X trim 1240/580/21LT
Pris: ca. 1 mio kr. uden afgift.