I midten af 2018 lancerer Ford fornyede udgaver af den mindste og mellemste udgave af Transitfamilien. Mellem-modellen Connect har fået det mest omfattende facelift, men begge modeller får ny front, nye motorer og ny infotainment.
Vi var med i Frankfurt, da bilerne blev afsløret. – Modellerne har fået et facelift, der gør dem både mere økonomiske og mere alsidige, sagde Hans Schep, der er direktør for Fords varebiler i Europa.
6 tommers skærm med SYNC 3
Den faceliftede Connect kan i det ydre kendes på smallere forlygter og tre vandret liggende ribber i grillen. Bag lygteglassene vil der kunne fås LED-kørelys og Xenon.
I kabinen ses et modificeret instrumentpanel med en centerkonsol, hvortil der kan fås en 6 tommers trykfølsom farveskærm med SYNC 3, der er den seneste generation af Fords infotainment-system. Ergonomien er forbedret ved at skærmen er blevet rykket en smule tættere på chaufføren.
EcoBoost med cylinder-deaktivering
Under motorhjelmen udvides programmet med en helt ny 1,5 liters dieselmotor i EcoBlue-familien, og en ny udgave af turbobenzineren EcoBoost 1,0. Benzinøkonomien er forbedret med ny udformning af cylinderhovedet samt forbedringer af benzinindsprøjtningen og emissionskontrollen.
Nyt er også, at motoren kan deaktivere den ene af sine tre cylindre under lav motorbelastning for at øge brændstofeffektiviteten.
Mulighed for 8 trins automatik
Alle motorer til Connect vil fremover – som standard – være koblet sammen med en 6 trins manuel gearkasse. Til EcoBlue-motoren vil der også kunne fås en 8 trins automatisk transmission.
Connect får desuden forlænget sine serviceintervaller for både diesel- og benzinvarianten. For eksempel bliver intervallet til dieselversionen med manuelt gear 2 år eller 40.000 km.
Intelligent fartpilot som tilvalg
På sikkerhedssiden kommer Connect nu med på beatet sammen med den nye Transit Custom. Som ekstraudstyr vil der kunne fås radar i fronten og kamera i forruden.
Systemet inkluderer en såkaldt intelligent fartpilot. Den er koblet sammen med skiltegenkendelsen, og det betyder, at fartpiloten selv regulerer bilens fart efter de gældende hastighedsgrænser.
Desuden vil man til Connect kunne få Fords automatiske nødbremse, der kaldes “Pre-Collision Assist”, som også kan genkende fodgængere. Dertil kommer mulighed for sidevinds-stabilisering og en aktiv parkerings-assistent, der hjælper føreren med at parkere bilen.
Euro 6-motorer til Courier
Den mindste model i Transitfamilien – Courier – forbedres indvendigt med ny centerkonsol, hvortil der ligesom i Connect kan fås en 6 tommers trykfølsom skærm med SYNC 3.
Under motorhjelmen bliver der valg mellem en 1,5 liters turbodiesel-motor (TDCi) og en 1,0 liters turbobenziner (EcoBoost). Begge opfylder emissionskravene i henhold til Euro 6. 2. Lige som i Connect er motorerne koblet sammen med den nye 6 trins manuelle gearkasse.
Priser og endeligt modelprogram foreligger endnu ikke.