Mobilsnak under kørsel vil altid distrahere dig | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Mobilsnak under kørsel vil altid distrahere dig

Amerikanske forskningsresultater skaber tvivl om sikkerheden ved af håndfri mobilsnak

af Morten Dam
6. juni 2013
i Baggrund, Nyheder, Tilbehør & indretning

Om du bruger et Bluetooth headset eller en anden form for håndfri forbindelse til mobiltelefoni, f.eks. stemmestyring via autoradio eller om du har telefonen i hånden, og bruger den, mens du kører bil, gør ikke væsentlig forskel, når det gælder trafiksikkerheden. Du er til fare, så længe du anvender mobiltelefonen under kørsel.
Det er i alle tilfælde det resultat, som Texas Transportation Institute ved Texas A & M University nåede frem til efter at have underøgt adfærd og virkning ved brug af mobiltelefon under bilkørsel.
Iifølge instituttets analyse handler det nemlig ikke om, hvordan du bruger din mobiltelefon, men alene det at du overhovedet bruger telefonen, mens du kører.
Forskere ved University of Alberta orkestrerede et indledende studie af sammenhænge mellem mobiltelefoni under bilkørselkørsel, hvilket førte til flere studier, der har bidraget til at sparke gang i debatten omkring mellem mobiltelefoni og trafiksikkerhed.

Nedsat opmærksomhed 

Når det handler om at meddele sig via mobiltelefonen, kunne forskerne ikke spore nogen signifikant forskel på forsøgspersonernes opmærksomhed og sikkerhed i deres adfærd enten de tastede manuelt på deres mobiltelefon eller benyttede stemmestyret udstyr til skriftlig kommunikation via mobilteleforforbindelsen.
Forsøgspersonerne blev under alle omstændigheder tydeligt distraherede og mindre opmærksomme.
Selvom undersøgelsen ikke omfattede påvirkningen ved besvarelse af direkte opkald på mobiltelefonen, er lederen af forskergruppen, Christine Yager, ikke i tvivl om, mobiltelefoni under kørsel i alle tilfælde påvirker bilistens opmærksomhed negativt:
– Man bruger altid noget af sin opmærksomhed på at tænke over, hvad man skal sige, og det medfører uvægerligt en reduktion af reaktionsevnen!

Meningerne er delte

Spørger man derimod det amerikanske NHTSA; National Highway Trafic Safety Administration, er opfattelsen en anden. Instituttet har beskæftiget sig indgående med emnet og lavet egne undersøgelser, og har det det standpunkt, at så længe der anvendes håndfrit udstyr, er mobiltelefoni under kørslen i orden.
Dét synspunkt huer bestemt ikke NTSB, National Transportation Safety Board, som er et andet institut med fokus på trafiksikkerhed. Men for NHTSA er det afgørende ved anvendelsen af mobiltelefoni, at trafiksikkerheden bringes i fare ved manuelt betjening af mobiltelefoner under kørsel.
Ved University of Albertas studie blev 26 forsøgspersoner sat til at gennemføre en to minutter lang samtale i mobiltelefon, mens de gennemførte et testprogram i en køresimulator. Samtiig blev forsøgespersonernes hjerneaktivitet målt.
Forskellen på forsøgspersonernes reaktioner og adfærd, mens de talte i telefon, og ved gennemførsel af simulatortyesten uden telefonsnak, var markant. Forsøgspersonerne lavede langt flere fejl, når de snakkede under kørslen, ligesom deres hjerterytme og hjerneaktivitet viste et andet mønster end ved kørsel uden mobil snik-snak.
Selvom der ikke er draget nogle definitive konlusioner af de nævnte undersøgelser, synes det i det mindste klart, at mobilsnak såvel som enhver anden snak eller aktivitet, som ikke er direkte relateret til kørslen, vil påvirke denne ved at distrahere føreren og tvinge denne til at være opmærksomheden på flere ting ad gangen.

Tidligere Artikel

Mercedes Viano som en Carismatisk mesterbil

Næste Artikel

17 varianter af den nye Seat Leon

Næste Artikel

17 varianter af den nye Seat Leon

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Mobilsnak under kørsel vil altid distrahere dig

6. juni 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering