Mitsubishi Eclipse Cross til kamp mod Qashqai | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 20 august 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Eclipse Cross viderefører Mitsubishis program i en grad, så det bliver svært at se forskel
Førermiljøet med den smukke midterkonsol skæmmes lidt af den klodsede men vigtige storskærm
Ingen kan vel være i tvivl om, at Nissan Qashqai og VW Tiguan er skydeskive for Eclipse-angrebet
Man skal vel nærmest til Sverige eller Tyskland for at finde tilsvarende lækkerier i gearskifte-konsoller
Det har intet med biler at gøre, så betjeningsskærmen med alle sine befordrende muligheder er en social nødvendighed snarere end integrereret design
HUD samler de umiddelbart nødvendige informationer om kørslen nemt, bekvemt og sikkert

Mitsubishi Eclipse Cross til kamp mod Qashqai

Mitsubishi Eclipse Cross er endnu en softroader, der skal kæmpe om pladserne i en hastigt voksende flok af familie-SUV'er i Europa

af Thomas André
1. marts 2017
i Nyheder

Mitsubishi er godt på vej med en seriøs konkurrent til Nissan Qashqai. Mitsubishi Eclipse Cross får verdenspremiere på Geneve Motorshow i næste uge, og den vil i første omgang lanceres i Europa primo 2018, hvorefter den kommer ud i Japan, Nordamerika, Australien og andre regioner.

Det bliver altså ikke i første omgang hjemmemarkedet Japan og det amerikanske marked, som vi ellers ser det, der får først glæde af nyheden, hvilket hænger sammen med, at netop det bløde SUV-marked synes at være bilbranchens mest iøjnefaldende krog i et Europæisk bilmarked, som ellers ikke nyder den store opmærksomhed fra japanske og amerikanske producenter.

Cafe-SUV

Mitsubishi Eclipse Cross skal kile sig ind i Mitsubishis udvalg af SUV-modeller, ASX og Outlander, hvor den skal appellere til den stilbevidste forbruger med sit skarpe coupé-look og muskuløse SUV-udtryk.

Dertil kommer de avancerede connectivity muligheder og ikke mindst et elektrisk styret 4×4 system, der leverer ekstra sikkerhed og dynamik til køreoplevelsen. Vi er helt tydeligt ude i en cafe-SUV med alt i SoMe.

 Et ulvekobbel

Set i profil er det tydeligt, hvor kilen skal trykkes ind i konkurrenterne. Bagruden er meget skrå, og bagenden har et kort udhæng med en skarp afslutning.

Det passer lige ind i selve hjertet af europæisk SUV-kamp, hvor førnævnte Nissan Qashqai fortsat nyder kæmpe succes skarp forfulgt af et kobbel ulve anført af VW Tiguan og Ford Kuga.

Automatisk

Eclipse Cross er udstyret med et avanceret firehjulstræk, der sørger for, at det optimale drejningsmoment distribueres til baghjulene i alle situationer – uanset omstændighederne og vejens overflade. Systemet indeholder tillige MMC’s Super All-Wheel Control-teknologi (S-AWC), også kendt fra den større Outlander, som styrer bilens dynamiske egenskaber.

S-AWC indeholder nu også det bremse-aktiverede AYC-system, Active Yaw Control, som vi første gang så i Mitsubishi Evolution for nogle år siden.

To motorer

En kraftigere opbygning af Eclipse Cross’ bærende ramme og optimering af undervognen giver mere præcise køreegenskaber og bedre stabilitet under kørslen.

PSA køber Opel

På Geneve Motorshow vises Eclipse Cross i to motorvarianter; en 1,5-liters benzinmotor og en 2,2-liters diesel. Foreløbigt foreligger der intet om ydelser og varianter, så vi holder et øre på glasset.

To automatkasser

Den nye 1,5 liters benzinmotor med direkte indsprøjtning og turbo leverer sine kræfter gennem en ny trinløs CVT-gearkasse med otte kunstigt indlagte trin og Sport Mode med mulighed for manuelle skift, som vi også kender det fra Subarus udgave af CVT-gearet.

2,2 liters dieselmotoren er udviklet særligt til brug i den nye Eclipse Cross, og den leveres med en helt ny otte-trins automatgearkasse.

Skønhedsplet

Indvendigt finder vi et førermiljø, der adskiller sig fra flertallet med en gennemført elegant midterkonsol, der starter sit løb helt omme fra midterarmlænet og fortsætter helt op til forruden i en lang, dynamisk bevægelse.

Nissan Qashqai Van – ja, tak!

Desværre bliver den veludførte linje klodset afbrudt af den påklistrede storskærm, der er blevet helt ufravigelig i moderne bildesign. Man må håbe, de finder en måde at implementere den i designet på et senere tidspunkt.

Alt i opkobling

For sammen med en touchpad ved siden af gearstangen er den omdrejningspunkt og betjeningspanel for hele den ‘connectivity’, der er så vigtig for bilbrugere i dag.

Mitsubishi Eclipse Cross er udstyret med det nye Smartphone Link Display Audio-system (SDA), en touchpad og et head-up-display. Disse teknologier gør det muligt for føreren at håndtere og forstå flere informationer på en gang, mens det går mindst muligt ud over sikkerheden.

Apple og Android

SDA-systemet understøtter Apple CarPlay. Føreren kan også bruge Siri eller selve SDA-systemet til at få rutevejledning, modtage opkald, få adgang til tekstbeskeder og til at styre musik – på en måde der gør det nemt at holde fokus på vejen.

SDA understøtter også Android Auto, som blandt andet giver stemmestyringskontrol med Google Maps, musik og en række forskellige apps.

Og HUD

Head-up-displayet ved forruden gør kørslen mere sikker ved at præsentere hastighed, data fra de aktive sikkerhedssystemer og andre vigtige informationer lige i synsfeltet. Det gør, at øjnene ikke skal bevæge sig væk fra vejen, og informationerne kan øjeblikkeligt afkodes.

Priser, danske udstyrsvarianter og ditto premiere er fremtidsmusik, som vi naturligvis afspiller i den takt, den komponeres.

 

 

Tags: Ford KugaMitsubishi EclipseNissan QashqaiVW Tiguan
Tidligere Artikel

Ford Transit i stormvejr

Næste Artikel

Iveco Daily er en grøn lastbil

Næste Artikel
Iveco Daily er 'Sustainable Truck of the Year'

Iveco Daily er en grøn lastbil

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Eclipse Cross viderefører Mitsubishis program i en grad, så det bliver svært at se forskel

Mitsubishi Eclipse Cross til kamp mod Qashqai

1. marts 2017
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering