Jordskælvet og efterfølgende tsunami i Japan tilbage i 2011 har haft en række eftervirkninger for Mitsubishi i Europa. Yen-kursen i kølvandet gjorde ikke sagen bedre, og slutteligt blev det helt umuligt for den danske importør at få biler hjem til konkurrencedygtige priser.
Det har betydet, at Mitsubishi i et par år har ligget nærmest helt dødt i Danmark.
Forhandlere sagde aftalerne op og vendte sig mod nye græsgange, mens det næsten ikke var til at opdrive en ny Mitsubishi noget sted.
Oppe i gear
Men nu er tingene ved at falde på plads igen.
Valutakursen er stabiliseret, produktionen kører igen for fuld kraft, og der bliver bygget biler til eksport.
Forhandlerkæden er oppe i gear, og der er kommet biler i butikkerne. Og frem for alt – til de rigtige priser.
Derfor har Mitsubishi Danmark store forventninger til 2014, og første skridt i en større vækststrategi er den faceliftede ASX crossover.
ASX kører forrest
– 2014 bliver rigtig spændende for Mitsubishi i Danmark, siger Christian Haugaard, der er administrerende direktør for Mitsubishi Danmark.
– Mitsubishi har været i Danmark siden 1977 og er kendt for kvalitet og driftssikre biler. Derfor er vi også sikre på, at vi med et tilpasset modelprogram til de helt rigtige priser kommer til at se rigtig mange Mitsubishi-modeller på vejene. Vores første tiltag bliver ASX, som med en prisreduktion på 20- 30.000 kroner og en frapris på 229.995 kroner bliver en rigtig stærk konkurrent.
På gule plader svarer det til 155.000 kroner plus moms
Mere tryghed
Crossover-klassen eller kompakte SUV’ere, som ASX kategoriseres under, er segment i kraftig vækst. I 2013 udgjorde den nye klasse 3,1 procent af totalmarkedet.
Den høje siddeposition, komfort i kombination med øget tryghedsfornemmelse og Cross-overens maskuline alsidighed med firehjulstrækker-image tiltrækker den dynamiske bilkøber.
I Danmark har de godt fat i gulplademarkedet. Specielt til private og små selvstændigt erhvervsdrivende, der kan få dem på papegøjeplader til en fordelagtig pris
Massiv sikkerhedspakke
ASX’ kabinekomfort er en kombination af udstyr, sikkerhed og rummelighed. Standardudstyret på indgangsmodellen ”Invite” omfatter blandt andet automatisk klimaanlæg, fartpilot, alufælge, mørktonede ruder og sædevarme.
På den højest udstyrede version ”Instyle” er udstyr som Xenon forlygter, læderkabine, panorama glastag og bakkamera standard. ASX har opnået de maksimale fem stjerner i Euro NCAP’s crashtest, og sikkerhedspakken indeholder blandt andet syv airbags, ESP, Hill-Start-Assist, ESS (automatisk katastrofeblink ved hård opbremsning), ISOFIX barnestolsbeslag.
Nye motorer
I motorrummet er der på benzinsiden den lille 1,6-liters 117 hk benzinmotor af MIVEC typen med variabel ventilstyring.
På dieselsiden fås en opdateret 1,8’er med 116 hk turbodieselmotor og et drejningsmoment på 300 Nm ved 1.750-2.250 omdr./min. Forbruget er på 20,8 km/l ved blandet kørsel, hvilket placerer den i Energiklasse A.
ASX kommer også med en ny 2,2 liters 150 hk turbodieselmotor med 6-trins automatisk gearkasse og 4×4. Denne drivline er hentet direkte fra storebror Outlander og skulle præstere en brændstoføkonomi på 17,2 km/l ved blandet kørsel.
Sporty facelift
ASX har også gennemgået et facelift. Fronten har fået nyt design, og der er kommet krom detaljer omkring kølergitteret. Tågeforlygterne er nu indhyllet i krom for et mere markant udtryk.
Ligeledes er der sket ændringer på bagkofanger og baglygter. Af interiørændringer kan nævnes nyt rat, nyt radio design, DAB radio på Invite+ og 2,2 DI-D Instyle, 4WD knap og nyt sædemateriale og dørbeklædning.
Og så giver Mitsubishi tre års fabriksgaranti uden kilometerbegrænsning.
ASX van modelprogram:
Mitsubishi ASX 1.6 Invite 2WD 154.995 (26.927)
Mitsubishi ASX 1.8 DI-D Invite+ 2WD 179.995 (32.374)
Mitsubishi ASX 1.8 DI-D Intense 4WD 209.995 (36.251)
Mitsubishi ASX 1.8 DI-D Instyle 4WD 224.995 (38.558)
Mitsubishi ASX 2.2 DI-D instyle Aut. 4WD 254.995 (41.573)