Mini topper med 5-dørs model | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
72 millimeter længere akselafstand gør den 5-dørs Mini Cooper mere rummelig og fleksibel i forhold til 3-dørs udgaven.
Førerpladsen i 5-dørs versionen af Mini Cooper.
Ligesom i det historiske forlæg fra 50'erne har Mini i dag et stort rundt og centreret instrumenthus.
Med fire sidedøre og en bagklap byder Mini Cooper med god plads og brugsværdi.
Når kabinen ryddes for siddepladser bag 1. parket bliver der plads til transport af gods i mindre omfang.

Mini topper med 5-dørs model

Mini Cooper vurderes som den bedste, når det gælder nye bilers gensalgsværdi

af Morten Dam
18. februar 2015
i Baggrund, Nyheder

Da magasinet ”Auto Bild“ for andet år i træk var henvist til at kåre en britisk model som ”Value Master“, er det med tyske bilers ry for kvalitet in mente fristende at tro, at det må have været omtrent ligeså let som at sluge en stædig, 2-puklet kamel med stive ben.
”Auto Bild“ har ikke desto mindre kåret den 5-dørs Mini Cooper som ”Value Master 2015“, hvilket betyder at den på længere sigt regnes for det bedste køb på fire hjul i klassementet for superminier.

Britisk ikon på tyske hænder

Superminier er – foruden Mini Cooper – biler som VW Polo, Ford Fiesta, Peugeot 208, Opel Cors og Hyundai i20; alle mellem 3900 og 4100 millimeter lange.
Ganske vist er det den tyske BMW-gruppe, som står bag Mini Cooper, men bilens historie og gundlæggende DNA er så britisk som noget, og desuden produceres Mini med undtagelse af to modelvarianter ligesom den oprindelige Mini på Cowley-fabriken i Oxford.
Frresten er det ikke første gang, at en Mini kommer ud som vinder i denne sammenhæng.

Blandt de største i klassen

Ifølge ”Auto Bild“ er den 5-dørs Mini Cooper bilen, som byder på den længstvarende værdi på det tyske marked – et forhold som ikke umiddelbart kan genkendes i dansk regi på grund af anskaffelsesprisen for den pågældende model i forhold til de førnævnte konkurrenter.
En 5-dørs Mini Cooper er ganske vist en af de store i supermini-klassen, men herhjemme koster den som van fra 180.557 til 248.321 kroner inklusive moms, hvor en tilsvarende 5-dørs van-udgave af klasselederen VW Polo koster fra 113.273 til 180.312 kroner, en 5-dørs Peugeot 208 Van fra 121.548 til 131.238 kroner og en 5-dørs Ford Fiesta Van fra 95.810 til 133.660 kroner.

Generelt den bedste

I Tyskland er Mini Cooper bedre stillet på grund af en gunstigere bilbeskatning, og 5-dørs udgaven følger i slipstrømmen fra sidste års ”Value Master“ –  Mini Cooper S Countryman.
Titlen som ”Value Master“ er baseret på en prognose lavet af eksperter hos forskningsinstituttet Schwacke, der vurderer hvilken gensalgsværdi der efter fire år kan forventes for en ny bil registreret i 2015.
Vurderingen baseres på bilens anskaffelsespris kombineret med dens egenskaber, driftsomkostninger, lanceringstidspunkt, image, konkurrencesituation i klassementet såvel som aktuelle tendenser i bilmarkedet og den økonomiske udvikling generelt.

Dominerende siden 2005

Analysenmodellen anvendes til at bestemme hvike modeller, der byder på den længstvarende værdi i 13 kategorier – og dér står Mini stærkt eftersom mærket har været dominerende i superminiklassementet siden 2005.
Ifølge Schwacke-analysen vurderes det, at gensalgsværdien for den 5-dørs Mini Cooper efter fire år vil være 65,6 procent af anskaffelsesprisen.
Det er samtidigt den højeste gensalgsværdi for en enkelt model i 2015-analysen – uanset klassement.

Bredt modelprogram

Man kan naturligvis gætte på, at det brede modelprogram spiller en rolle for Mini-seriens popularitet i Tyskland – foruden 3- og 5-dørs hatchbacks byder serien på varianterne Countryman, Paceman, Coupé, Cabriolet, Roadster og John Cooper Works samt en fabriksproduceret varebiludgave med blændede sider.
Denne model kan dog ikke kan godkendes efter det bizarre danske regelsæt for varebilers indretning, hvorfor det kræver ombygning af personbilmodeller for at få den godkendt som varebil.

Fine normværdier

Analyseinstituttets høje rating af Mini Cooper skyldes nok ikke mindst de officielle normværdier for brændstofforbrug på 4,7-4,8 liter per 100 kilometer og for CO2-udslip på mellem 109 og 111 gram per kilometer for den 5-dørs Mini Cooper med en 3-cylindret bi-turbo motor med 136 hestekræfter, der sparker bilen op i 100 kilometer i timen på 8,2 sekunder – omend modelsplittet reelt omfatter syv forskellige motorvarianter, fire benzindrevne og tre dieseldrevne, hvortil kommer muligheden for at tilvælge bilen med 6-trins Steptronic-automatgear.
Akselafstanden i 5-dørs modellen er desuden 72 millimeter længere end i 3-dørs versionen, hvilket kombineret med de to ekstra sidedøre bidrager til at øge bilens fleksibilitet og brugsværdi.
Dertil kommer så lige det med værdifastheden.

Tags: FordHyundaiMiniPeugeotVW
Tidligere Artikel

Super-motor fra Opel

Næste Artikel

Klar til ny firmabil fra Kia?

Næste Artikel

Klar til ny firmabil fra Kia?

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Mini topper med 5-dørs model

18. februar 2015

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering