Den ligner sig selv, men er alligevel en helt anden. Den Mini, som netop er præsenteret ved internationale motorshows i Los Angeles, USA, og Tokyo, Japan, såvel som på fabrikken i Oxford, England, er ny fra inderst til yderst.
Bilen, som også produceres i Swindon, England, er baseret på en nyudviklet chassisplatform, som skal levere det fornødne DNA-materiale til såvel hatchback-versionen som til modelvarianter som Clubman, Paceman og Countryman.
De nuværende udgaver af de tre sidstnævnte modelvarianter findes i det danske modelprogram som van-udgaver til priser fra godt 166.000 kr. inkl. moms for en Clubman, godt 198.000 kr. for en Countryman og lige under 229.000 kr. for en Paceman.
Den nye modelgeneration ventes på gaden i løbet af foråret 2014. Og der må forventes prisstigninger. I England den nye Mini Cooper mellem 2.500 og 8.000 kr. dyrere end den nuværende.
”The most connected car“
Da danske Anders Warming tiltrådte som desgnchef hos Mini i 2011 bebudede han ved det internationale motorshow i Genève, at der ved den fortsatte udvikling af Mini bl.a. ville blive lagt stor vægt på begrebet infotainment – det vil sige information, kommunikation via fast installeret SIM-kort,og underholdning; en symbiose af navigation, telefoni, internet, web-radio etc.
Noget tyder på, at den profeti er blevet fastholdt ved udviklingen af den nye modelgeneration, for den lanceres nu som ”the most connected car in its segment“ – bilen som i dens klasse har den bedste og mest omfattende forbindelse til omverden. Og understøttet af et interaktivt LED-display som en del af det samlede infotainment-system.
Større, rummeligere og lettere
Samtidigt er Mini vokset, idet akselafstanden er forøget med 28 mm og sporvidden for og bag med henholdsvis 42 og 34 mm, så der er alt i alt tale om en større bil. Mini Cooper måler i længden 3821 mm, 1727 mm i bredden og 1414 mm i højden.
Den er med andre ord blevet 98 mm længere, 44 mm bredere 7 mm højere end forgængeren. Den nye Cooper S er med en totallængde på 3850 mm endda endnu længere.
Vokseværket indebærer, at hatchback-modellens bagagerumskapacitet er øget til 211 liter. Tilsvarende tal foreligger endnu ikke for Clubman, Paceman og Countryman. Alligevel er den nye modelgeneration angiveligt lettere end den nuværende.
Som udgangspunkt står den kommende Mini på 15-tommer hjul, dog udstyres Cooper S med 16-tommer hjul.
Med tre eller fire cylindre
Udover raffinering af køredynamikken, et lavere støjniveau og stilistiske ændringer af eksteriør og interiør er bilens væsentligste fortrin kombinationen af avancerede elektroniske systemer til forbedring af den aktive sikkerhed og det nye motorprogram.
Der er tale om tre nyudviklede rækkemotorer, en 4-cyl. 189 hk benzinmotor på 2,0 liter og som noget nyt en 3-cyl. 134 hk benzinmotor på 1,5 liter samt en 3-cyl. dieselmotor ligeledes på 1,5 liter og med en ydelse på 114 hk og et maksimalt drejningsmoment på 270 Nm. De to benzinmotorer leverer drejningsmomenter på henholdsvis 280 og 220 Nm.
Alle tre motorer har fire ventiler i hver cylinder og er udstyret med start/stop-system uanset om transmissionen er en 6-trins manuel gearkasset eller et ditto automatgear. Den sidstnævnte kommer også i en sporty udgave med korte skifteintervaller.