Kører din varebil med hjul i størrelsen 15 til 17 tommer kan du ifølge den franske dækgigant Michelin snart nøjes med én dæktype til kørsel hele året rundt.
Begrebet helårsdæk er ikke nyt, men er kendt som et alternativt kompromis til skift mellem deciderede sommer- og vinterdæk, men det er ikke, hvad Michelin på færde med i denne forbindelse.
15 procent af bilerne
Dækgiganten gør gældende, at det nye Michelin CrossClimate-dæk er et sommerdæk med ”vintercertificering“, et dæk som forener sommer- og vinterdæks bedste egenskaber i ét dæk, og med det vil Michelin kunn dække omkring 15 pct. af Danmarks bilister.
– Nu kan denne gruppe bilister vælge ét dæk, som tilbyder rigtig gode egenskaber både sommer og vinter i sammenligning med sommerdæk, vinterdæk og helårsdæk, siger Arne Sköldén, produktspecialist for personbildæk hos Michelin i Norden.
Med alpe- og snefnugsymbol
Med CrossClimate-dækket har Michelin prioriteret egenskaber som optimal levetid, sikkerhed sommer og vinter, energieffektivitet og komfort i overensstemmelse med Michelins såkaldte Total Performance-strategi.
Ifølge Michelin præsterer CrossClimate-dækket optimale bremseegenskaber både på tør og våd vej, det vil sige på A-niveau i forhold til obigatoriske EU-dækmærkning, men samtidig opfylder dækket kriteriet for 3PMSF-vintercertificering kendetegnet ved det kombinerede alpe- og snefnug-symbol.
CrossClimate-dækket lanceres herhjemme i maj og i første omgag kommer det i 23 størrelser fra 15 til 17 tommer – flere følger i 2016.
Optimeret supplement
Imidlertid skubber det nye dæk ingen af de eksisterende sommer- vinter- eller helårsdæk ud af Michelin-programmet, så dermed skal man nok ikke opfatte CrossClimate som det ultimative dæk, men som et supplement og alternativ til det eksisterende dækudvalg.
CrossClimate-dækket egensaber er opnået ved en kombination af V-mønster med 3D-lamelsnit og gummiblanding med en ny type silica, så dækket på trods af gode egenskaber på snedækket vej, ruller med reduceret friktion og varmeudvikling på tør vej til fordel for brændstoføkonomien.
Nye dæk til BMW X-modeller
I de seneste to år har Michelin i øvrigt i tæt samarbejde med BMW udviklet et nyt 21 tommer Pilot Super Spoprt dæk til de 4-hjulstrukne SUV-modeller X5 M og X6 M.
Det er til forakslen dæk i størrelsen 285/35 ZR21 105Y og til bagakslen 235/30 ZR21 108Y, og med en såkaldt Multi-Compound slidbane og Variable Contact Patch 2,0 tilpasses dækkene kontaktflade automatisk til kørebanen.
Forud for introduktionen af de nye dæk til de to X-modeller blev der udviklet 1.400 prototyper og afprøvet 500 testdæk, før BMW’s udviklingsingeniører var stillet tilfreds og havde fået dæk med præcis de egenskaber, som kræves til de M-trimmede SUV’er.