Det tekniske grundlag for Fiat 500 er Panda og 500 er grundlag for den længere 500L til fem personer og 500L Trekking, der nu bliver til 500L Living til syv personer.
500L Living er forlænget bagud med 20 cm for at give plads til de to børneklapsæder. Som varebil er det en kærkommen tilføjelse, der giver et lastrum med en længde på 265 cm og et rumindhold på knap 2000 liter.
Den fulde længde på 500L Living er nu oppe på 435 cm, hvad der bringer den på kanten af klassens mål, men med samme akselafstand på 261 cm som 500L. I forhold til oplægget 500 er 500L øget med 60 cm, der nu har fået yderligere 20 cm hægtet på, så totallængden er øget med 80 cm.
Designerholdet skal have ros for at kunne transformere en lille charmetrold uden brugsværdi til to køretøjer med brugsværdi uden at de ligner klumpedumper.
Ideelle indvendige mål
Især 500L Living slipper overraskende godt fra mutationen. Hækken er stejl, hvad der lover godt for lastkapaciteten og klappen er tophængslet og åbner i fuld bredde for nem adgang. Med disse indvendige mål er der ingen tvivl om 500L Livings kapacitet som varebil, det er blot, at importøren tager beslutningen.
Ude foran under den korte motorhjelm er der tre muligheder for motorisering fra en 0,9 liter 2-cylindret Twinair benzinmotor med turbo og 105 hk/145 Nm foruden en 1,4 FIRE motor med 95 hk. To turbo Multijet dieselmotorer på 1,3liter og 1,6 liter er til rådighed, den første med 85 hk/200 Nm og den anden med 105 hk/320 Nm. Undtaget FIRE motoren har alle start-stop teknik.
Brændstoføkonomi uden sensationer
Normtallene for brændstofforbruget ser pæne ud uden at være sensationelle. Den lille, men potente og ivrige 0,9 Twinair kører 21,3 km/l og udleder 109 g CO2 pr. km. 1,4 FIRE motoren får 16,1 km ud af en liter benzin og forurener atmosfæren med 145 g/km. JTD Multijetmotorerne er lidt mere sparsommelige, men ikke meget i betragtning af den seneste indsprøjtningsteknik med op til otte injektioner pr. indsprøjtning.
1,3 Multijet II kører 23,8 km/l og udleder 110 g CO2 pr. km, hvor der større og noget stærkere 1,6 Multijet II kører 22,2 km/l med en CO2 udledning på 117 g/km.
Som varebil vil den maksimale tilladte lastevne formentlig være 550-600 kg, så den store turbodiesel med et drejningsmoment på 320 Nm ser på papiret ud til at tage keglerne.
Der er i øjeblikket hverken indikation af ombygning til varebil, priser eller introduktion i Danmark, men at 500L Living kommer, er hævet over en hver tvivl.