Elektrificering og digitalisering af vejtransporten var et omdrejningspunkt for messen Transport 2017
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 5 juni 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Transportminister Ole Birk Olesen fremlagde i sin åbningstale et fremtidsperspektiv med selvkørende, elektriske varebiler til last mile-distribution
Nicolai Pagh Sperling fra MAN kunne præsentere den nye MAN TGE, der får automatisk nødbremse som standard

Messe for en elektrisk og digitaliseret fremtid

Nye teknologier og digitalisering prægede Transport 2017, der løb af stablen med rekordmange udstillere

af Jess Ulrik Verge
25. marts 2017
i Nyheder, Trafikpolitik

11 tætpakkede messehaller summede af liv torsdag, fredag og lørdag i sidste uge, da Transport 2017 blev afviklet i Herning. På et rekordstort antal stande – 325 – blev der ikke blot udstillet lastbiler, busser og varebiler, men også en mosaik af tilbehør, indretninger, opbygninger, forretningskoncepter, IT-produkter, uddannelsestilbud og finansiering.

Selvkørende varebiler

Nye teknologier og digitalisering var det, der prægede messen. Elektrificering af køretøjer er et område i rivende udvikling sammen med flådestyring og autonomi.

“Et fremtidsperspektiv er elektrificerede, selvkørende varebiler, der henter pakker ude i distributionscentrene uden for byerne (Last Mile-udbringning, red.), og hvor transportkøberne handler ind via app’s,” sagde transportminister Ole Birk Olesen (LA) i sin åbningstale.

Selvkørende øller

Forsøgsordning til sommer

Ministeren fortalte om, hvordan man i regeringen arbejder for at forbedre landets infrastruktur ved at udnytte nye teknologier.

“Vi skal investere milliarder i ny infrastruktur. Regeringen vil desuden åbne for udviklingen hen imod selvkørende biler med en ordning fra den 1. juli i år. Det er en forsøgsordning, for vi skal naturligvis også sørge for at beskytte borgernes sikkerhed mod umodne teknologier.”

Kun én finalist med strøm

Den elektriske udvikling begynder også at sætte sine spor inden for varebilerne, men i Danmark og på messen kun i beskedent omfang. Ved kåringen af Årets Varebil i Danmark 2017, der fandt sted under ministerens rundgang på messen, var der kun en enkelt finalist med strøm i drivlinjen – nemlig den ombyggede varebil Kia Niro Hybrid.

De vindende varebiler – trioen Toyota Proace/Citroën Jumpy/Peugeot Expert – kører på ren dieselkraft – også selv om Peugeot længe har udviklet dieselhybrider.

Dyrere fremtid for el-varebiler

Tilbage i 2012 blev den elektriske Renault Kangoo Z.E. kåret som årets varebil. Valget skyldtes ikke mindst en interessant pris, idet elbiler dengang var fritaget for registreringsafgift.

Qashqai bliver selvkørende med Propilot

Sådan er det ikke længere. Registreringsafgiften er i år oppe på 40 procent og indfases gradvist til 100 procent i 2020.

Varebiler med førerassistance

Selvkørende biler er inde i en rivende udvikling, og udviklingen mærkes også på varebilerne. Messens fremmeste eksempler var de to søsterbiler i 3,5-tons klassen, MAN TGE og VW Crafter, hvor Crafter i øvrigt kun var to point fra at erhverve titlen som Årets Varebil i Danmark.

Til Crafter og TGE fås en lang række førerassistentsystemer, der er vigtige afsæts-teknologier for autonomi. Men varebilerne er dog ikke så langt fremme i denne udvikling som busserne.

Autonomi på niveau 3 og 4

I dag er den autonome kørsel på offentlige vejene nået til niveau 2. Det vil sige, at føreren ikke må slippe rattet og altid skal have fuld kontrol med bilen. På dette niveau omfatter udstyret til automatiseret kørsel f.eks. automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, linjevogter og automatisk parkering.

Regeringens forsøgsordning åbner op for autonomi på niveau 3 og 4. Niveau 3 vil sige, at der stadig skal være en fører, som skal være klar til at tage kontrollen med bilen. Føreren må dog gerne slippe rat, speeder og bremse, men kun på nogle forsøgsveje og kun under nogle forhold.

Busser melder sig klar

På niveau 4 må bilen køre uden fører, men der må kun køres på forsøgsveje og kun under visse forhold. Eksempler på eksisterende forsøg er minibusser, der kører med lav hastighed i byområder som franske Lyon, finske Helsinki og schweiziske Sion. Og i Danmark er den selvkørende bus “Olli” parat til at komme ud på asfalten i Nordjylland, når regeringens forsøgsordning begynder til sommer.

På niveau 5 er køretøjet helt selvkørende, og føreren er overflødig. Måske vil vi se et sådant eksemplar udstillet på den næste transportmesse i 2019.

Tags: autonomiel-varebilerSelvkørende bilerTransport 2017
Tidligere Artikel

Nyt site holder styr på flåden

Næste Artikel

Hård kritik af regeringens varebilsudvalg

Næste Artikel
DTL debatterede regler for kørsel med varebiler på Transport 2017. Fra venstre Claus Kvist Hansen, Thomas Jensen og Erik Østergaard. Foto: Per Daugaard

Hård kritik af regeringens varebilsudvalg

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Transportminister Ole Birk Olesen fremlagde i sin åbningstale et fremtidsperspektiv med selvkørende, elektriske varebiler til last mile-distribution

Messe for en elektrisk og digitaliseret fremtid

25. marts 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

22. maj 2023
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering