Bumper det for meget i din Citroën Jumper, Fiat Ducato eller Peugeot Boxer, eller tynger lasten mere i den ene vognside end den anden, kan svaret være et Air Top-system fra chassisspecialisterne hos det tyske AL-KO.
Air Top-systemet produceres nu med et internt kompressor-kit, så bilen bliver uafhængig af ekstern trykluft fra tankstationen.
AL-KO’s Air Top-system består af kraftige, lufttætte gummibælge med beslag til montering på bagakslen af din varebil eller chassismodel med opbygning, og nu er systemet udbygget med et vedligeholdelsesfrit kompressor-kit, som bidrager til at sikre stabile køreegenskaber og forbedret affjedringskomfort.
Separat regulering
Med kompressor-kittet koblet til et kontaktpanel ved førerpladsen kan luftaffjedringen reguleres, så frihøjden på varebilen, ladvognen eller specialopbygningen kan øges med op til 50 mm ligesom det kan anvendes til at kompensere for asymmetrisk belastning, så vægtfordelingen på ladet og dermed bilens balance forbliver uændret.
Det klares med en separat kontakt til hver af de to luftbælge, som monteres på bilens bagaksel.
Tilpasset ESP
I Europa kører tusinder af Jumper, Ducato og Boxer-modeller med Air Top-affjedret bagaksel, og de kan nu udstyres med det specielle kompressor-kit, som indtil videre er det eneste, der er tilpasset ESP; det elektronisk regulerede stabiliseringsprogram, på den fransk-italienske varebiltrio.
Air Top-systemt med kompressor-kit er tilpasset følgende modelvarianter af Jumper, Ducato og Boxer: Type X230 / X244 / X250 / X290 & X295 samt Fiat Ducato Type X250 og X290 / 295 med ESP.